Daloc köper Gasab Entreprenad AB

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 13:06 CEST

Gasab AB har, via ägaren Beiron Palm, sålt Gasab Entreprenad till Daloc Futura AB, moderbolag i Daloc-koncernen. Gasab Entreprenad i Malmö AB har sedan 2006 verkat under namnet Secor och varit en av franchisetagarna i Secor-kedjan.

Affären genomfördes måndagen den 20 september 2010 och Daloc Futura AB är nu ägare till aktierna i GEAB medan driften av verksamheten flyttas över till Secor AB.

Secor AB har tre driftställen, Stockholm, Göteborg och Malmö, med säte och huvudkontor i Stockholm. Samtliga anställda på dessa orter blir anställda i samma bolag, Secor AB senast vid årsskiftet 2010/2011.
Från den 20 september 2010 har Secor AB ny VD, då Christer Winther tidigare platschef i Stockholm utnämndes. Anders Lundh utsågs då till platschef i Stockholm. Platschef i Göteborg är Arne Larsson och platschef i Malmö blir Per Jonsson som även är landechef för Daloc i Danmark.

-  Daloc-koncernen får på detta vis en än starkare organisation i Secor-kedjan med verksamheten - Trygga och trivsamma trapphus - utbytet till säkerhetsdörrar i befintlig bostadsbyggnation, säger Dalocs koncernchef Inga-Lisa Johansson efter förvärvet.

Daloc-koncernen är Skandinaviens främsta tillverkare av klassade stål- och trädörrar, och har haft säkra dörrar som specialitet sedan 40-talet.  Daloc säkerhetsdörr klarar klass 3-4 och står därmed emot kvalificerade inbrottsförsök längre än vad en normal tjuv vågar hålla på, men den håller inte bara inbrottstjuven borta. Redan från första dagen med en ny dörr tystnar ljuden från trapphuset och vid brand kan den rädda liv och egendom.

Inbrott i lägenheter är ett problem i de flesta tätbefolkade områden. Huvuddelen av dessa intrång sker genom lägenhetsdörren. Varken bra lås eller larm avskräcker tjuven. Oftast är det dörrbladet och karmen som är de svaga punkterna. Med en bra skruvmejsel handlar det normalt om sekunder för att ta sig in genom en traditionell dörr. Och innan någon har hunnit reagera på larmet har tjuven redan lämnat lägenheten med stöldgodset.

-   Att förhindra inbrott är oftast anledningen till att man byter till säkerhetsdörrar i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö. Men idag byter man till säkerhetsdörrar över hela landet för att få en trivsammare och samtidigt tryggare boendemiljö, berättar Christer Winther VD på Secor AB.

Secor-kedjan är Daloc-koncernens sälj- och montageorganisation för utbyte av säkerhetsdörrar i flerbostadshus. Secor finns i hela landet vilket gör att man var som helst i Sverige kan få sin dörr utbytt, proffsigt och snabbt, utan störning i lägenheten. Med ett montage utfört av Secor säkerställs också att den nya säkerhetsdörren blir korrekt monterad och uppfyller alla de krav som ställs.

Daloc är Skandinaviens ledande tillverkare av säkerhetsdörrar, branddörrar och ljuddörrar i stål och trä. Koncernen som är familjeägd består av Daloc AB, Daloc Trädörrar AB, Daloc Norge AS, Daloc Danmark A/S, Orresta Dörr AB och Secor AB. 2009 hade koncernen 318 anställda och omsatte 606 MSEK. I koncernen ingår även en rikstäckande franchiseorganisation som säljer och monterar Daloc Säkerhetsdörr i flerbostadshus.