Sigma och Danir lanserar Funkisfonden

Sigma och Danir lanserar Funkisfonden

Internationella Expect a better tomorrow-dagens nya initiativ för 2019 är nu klart. Med Funkisfonden vill Sigma och Danir belysa och vara med och ge en röst till våra idrottare med funktionsnedsättningar och specifikt de med utvecklingsstörning. De vill berätta om alla de som tränar och tävlar, trots att förutsättningarna och tillgängligheten till sport och idrott inte alltid är den bästa.

Funkisfonden vill också fungera som en inspiration för alla som har en utvecklingsstörning, så att de kan se att de också kan ha drömmar och mål. Oavsett om det är inom idrott eller andra områden. Drömmar som faktiskt kan gå i uppfyllelse. Funkisfonden vill hjälpa till med att få upp frågan om idrottande för människor med utvecklingsstörning på agendan. Men ser också att de kan hjälpa till ekonomiskt. Nästa år, 2019, är det åter dags för Special Olympics World Summer Games. Tävlingarna avgörs i Abu Dhabi den 14 - 21 mars. Våra svenska deltagare ingår i Special Olympics Sverige, som i dag har en högst begränsad budget. De kan i dagsläget inte skicka så många som de skulle vilja till tävlingarna. Sigma och Funkisfonden vill hjälpa till så att fler kan få vara med på framtida idrottsäventyr. Funkisfonden kommer förutom att vara en röst för våra funkisidrottare och inspiration för de som ännu inte börjat sporta, att vara en insamling. En insamling där alla som vill, privatpersoner eller företag, kan vara med och bidra till att Special Olympics Sverige får råd att skicka en större trupp aktiva till nästa Special Olympics World Games. Och att förbättra de ekonomiska förutsättningarna att stötta idrottarna och hjälpa fler att hitta sin sport, sin idrott och bli mer aktiva.

Funkisfonden vill också öka medvetandet kring att människor med utvecklingsstörningar generellt har mer problem med hälsan än övriga i Sverige. Och att det därför är extra viktigt att sport och motion bli mer tillgängligt för den här gruppen människor. Många med utvecklingsstörningar går genom hela skolgången utan idrottsundervisning. Och många av de som idrottar och tävlar idag, har börjat först i vuxen ålder. För det finns inte så många idrottsföreningar som har en organisation eller resurserna för att ta hand om funkisidrottare. Det vill Funkisfonden vara med och förändra.

Internationella Expect a better tomorrow-dagen för andra året i rad

Sigma instiftade den ”Internationella Expect a better tomorrow-dagen” på nyårsafton 2017. Det fanns ju dagar för det mesta, så varför inte en dag för en bättre morgondag? Med ”Expect a better tomorrow-dagen” vill Sigma bidra till ett mer jämlikt och rättvist samhälle. Deras första projekt, Segerpotten, fick upp den ekonomiska situationen för damfotbollen på agendan och samlade dessutom in över en kvarts miljon till Piteå IF som vann Damallsvenskan 2018. Något som inspirerade en lokal affärsman som skänkte ytterligare en kvarts miljon till klubben.

– Med Funkisfonden vill vi berätta de där okända hjältesagorna om människor som trots motvind kämpar för att vara med och tävla och mäta sig med idrottare från hela världen, säger Johan Glennmo, VD på Danir.

– Precis som vi använde Segerpotten och damfotbollen för att belysa samhällets utmaningar med jämställdhet vill vi med hjälp av Funkisfonden belysa människor med utvecklingsstörningar och deras utmaningar i samhället, säger Johan Glennmo

– Vi tror också att vi kommer att kunna bidra med ett välbehövligt ekonomiskt stöd till våra svenska idrottare med utvecklingsstörningar genom Funkisfondens insamling, där både företag och privatpersoner kan vara med och bidra, fortsätter Johan Glennmo.

– Vi vill också bidra och medvetandegöra för fler att människor med utvecklingsstörningar har mer och fler hälsoproblem än genomsnittet. Det måste fler känna till och att sport och en aktivare livstil kan förändra det, tillägger Johan Glennmo.

– Att Sigma väljer att göra en satsning på idrottare med utvecklingsstörning betyder otroligt mycket för Special Olympics Sveriges fortsatta utveckling. Personer med utvecklingsstörning är 80 % av Parasportens målgrupp men den som har absolut minst resurser och här behöver vi all hjälp vi kan få för att det ska ändras. Vi behöver öka intresset och kunskapen för att fler ska kunna ha möjligheten till det som alla borde ha rätt till, nämligen att bli aktiva, och jag tror att Funkisfonden är helt rätt sätt, säger Linnéa Björndahl ansvarig Special Olympics Sverige.