Aqua d'Or flaska av 100% återvunnen PET

AQUA D’OR LANSERAR SIN FÖRSTA FLASKA GJORD AV 100% ÅTERVUNNET MATERIAL MED MÅLET ATT ALLA AQUA D’OR FLASKOR SKA BESTÅ AV 100% ÅTERVUNNET MATERIAL INNAN 2021.

Aqua d’Or tar nästa steg mot en cirkulär ekonomi genom att lansera den första flaskan gjord av återvunnet material med målet att alla Aqua d’Or flaskor ska bestå av 100% återvunnet material innan 2021. Dessutom åtar sig Aqua d’Or att samla in och återvinna 100% av det material man introducerar på marknaden genom lokala och globala insamlingsinitiativ.

Vi är övertygade om att vatten är det mest hälsosamma sättet att säkra vätsketillförseln på. I Norden är vi lyckosamma nog att ha rent dricksvatten. Som producent av naturligt mineralvatten är vårt existensberättigande snarare att erbjuda ett hälsosamt val i de situationer då man behöver konsumera dryck. Aqua d’Or är ett högklassigt, naturligt mineralvatten som har hämtats upp ur källan, djupt under den jylländska heden. Varje droppe vatten har filtrerats genom marken i 300 år.

‘’Vår förpackning är essentiell i vårt uppdrag att förse människor med högkvalitativt vatten och hälsosamma vattenbaserade drycker. Förpackningen skyddar produktens kvalitet och tillåter oss att förvara, transportera och konsumera den på ett säkert sätt. Men leveransen av vårt mineralvatten kan inte ske på bekostnad av planetens hälsa och resurser. Vi vill bevara planetens resurser och vår förpackning spelar en viktig roll i detta arbete ‘’, säger Pierre Stevens, General Manager Aqua d’Or.

”Vi har ett välfungerande system när det gäller plastflaskor i Norden och åttiofem procent av flaskorna återvinns i Sverige. Men det är fortfarande viktigt att se till att de sista femton procenten kommer tillbaka i loopen och att vi slutligen kan sluta cirkeln. Vi vet att resan mot en cirkulär ekonomi runt plast måste drivas tillsammans med partners, NGOs, regering, myndigheter och institutioner och tillsammans med konsumenterna. Aqua d’Or vill vara en ’game changer’, en banbrytande referens och accelerera övergången till en cirkulär ekonomi för förpackningar”, säger Henrik Pasgaard, marknadsdirektör Aqua d'Or.

Vi vill vara pionjärer inom vattenkategorin och därför åtar vi oss att :

• alla Aqua d’Or flaskor ska vara gjorda av 100% återvunnet material innan 2021.
  • samla in och återvinna 100% av materialet som används för Aqua d'Or-flaskor före 2022

"Vi tror att PET kan vara en värdefull resurs. Vi kan använda återvunnen PET till nya flaskor tack vare alla våra konsumenter som returnerar sina flaskor i stor skala. Under flera år har vi arbetat med att driva utvecklingen mot en cirkulär ekonomi för plastflaskor och hitta lösningar för en mer hållbar förpackning som inte bidrar till ytterligare förbrukning av fossila råvaror, säger Henrik Pasgaard, marknadsdirektör Aqua d’Or.

100% återvunnen PET

Idag är alla Aqua d'Or flaskor tillverkade av 50% återvunnet material och är designade för återvinning vilket betyder att de är 100% återvinningsbara. Vi tar nästa steg mot en cirkulär ekonomi runt plast genom att lansera vår första flaska gjord av 100% återvunnen PET nu i April 2019. Vi kommer att öka mängden och endast använda återvunnen PET i alla våra flaskor innan 2021.I samarbete med våra partners kommer vi att etablera banbrytande teknologier som möjliggör en ändlös loop för återvinning i stor skala, där använd och återvunnen plast blir till ny och högkvalitativ PET.

"Vi är väldigt glada över att äntligen kunna lansera vår första flaska gjord av 100% återvunnen PET. Detta kommer att göra det möjligt för oss att eliminera vårt behov av fossila råvaror och dessutom minska våra koldioxidutsläpp med upp till femtio procent", säger Henrik Pasgaard, marknadschef, Aqua d'Or.

Lokal insamling, genom att engagera konsumenter

Åttiofem procent av PET flaskorna återvinns i Sverige genom pant systemet. Vi behöver våra konsumenters hjälp för att kunna tillverka nya flaskor av återvunnen PET. Vi vill inspirera våra konsumenter till att returnera de sista femton procenten flaskor genom att skapa kännedom om cirkulär ekonomi och förändra vårt sätt att se på plastavfall. Vi kommer att fortsätta vårt arbete tillsammans med strategiska partners för att identifiera områden som kan förbättras och initiera åtgärder som kan skapa en positiv utveckling av en cirkulär ekonomi runt plast.

Insamling av plastavfall genom globala insamlingsinitiativ

Behovet av att minska plastavfallet är inte bara en lokal fråga.

Det måste ses som en global fråga. Vi kommer att samla in plastavfall och etablera insamlingscentraler i förorenade områden. Sedan 2009 stöder Danone genom Danone Ecosystem Fund lokalt ledda insamlingsinitiativ med positiv social, ekonomisk och miljömässig påverkan. Aqua d'Or kommer att investera i ett socialt inkluderande återvinningsprojekt i ett område som behöver stöd för att bekämpa högt läckage av plast i miljön, i syfte att ytterligare stimulera den cirkulära ekonomin bortom Sveriges gränser.

About Aqua d’Or

The Danish company Aqua d'Or Natural Mineral Water A/S was founded in 1988 and delivers premium natural mineral water to the Danish and Swedish market coming from the Aqua d’Or source located deep underneath the heath in Jutland, Fasterholt. Every drop has been filtered through the ground for over 300 years. Our mission at Aqua d’Or is to inspire people to healthier hydration with a positive impact on nature and communities.

We provide people with high-quality natural mineral water and healthy water-based beverages, and we have committed ourselves to a circular approach to packaging.

Aqua d'Or Mineral Water A/S is a part of Danone Waters division which also holds natural mineral water brands such as Evian, Badoit and Volvic. For more information: www.aquador.dk