Danone får högst betyg bland världens 25 största livsmedelsföretag - Nytt index rankar hur livsmedelbolag tar sig an globala utmaningar inom kost och hälsa

Access to Nutrition Index (ATNI) är ett nytt globalt initiativ som utvärderar världens största mat- och dryckesleverantörer utifrån deras verksamheter, policys och prestationer relaterade till övervikt och undernärdhet.

Danone får i år högst betyg i ATNIs analys bland världens största livsmedelsföretag. Några av Danones styrkor som uppmärksammas är företagets åtaganden att utveckla nya hälsosamma produkter, förbättra sitt befintliga sortiment samt göra produkterna mer tillgängliga och prisvärda.

ATNI har gjort en viktig genomgång och vi är mycket stolta över att ha fått högsta betyg. Vi arbetar hårt för att möta konsumenternas efterfrågan av hälsosamma produkter och strävar alltid efter att utmana och förbättra oss, säger Frida Keane, Health & Corporate Affairs Director, Danone.

Syftet med ATNI är att uppmana företag att öka konsumenters tillgång till hälsosamma produkter och att livsmedelsföretagen har ett ansvarsfullt inflytande på konsumenters val och beteenden. Både övervikt och undernärdhet påverkar miljarder människor i världen och livsmedelsföretagen har en viktig roll i att förbättra folkhälsan. Bakom ATNI står bland annat Bill & Melinda Gates Foundation och Global Alliance for Improved Nutrition.