Filharmonisk start på dagen och för magen med Activia Fil - Svensk filmjölk från Danone!

Danone har nyligen lanserat en helt ny svensktillverkad filmjölk i de klassiska smakerna blåbär, jordgubb och naturell. Activia Fil innehåller precis som Activia-yoghurt miljarder av den probiotiska bakterien Bifidus ActiRegularis. Nu kan äntligen alla filmjölksälskare också börja dagen med Activias nyttiga bakterier som är bra för magen.

Filmjölk är en svensk frukostklassiker som står på mångas frukostbord. Activias sortiment växer ständigt i Sverige och nu har turen äntligen kommit till alla som älskar filmjölk. Activia Fil är en svensk fil, det vill säga den är gjord på svensk mjölk i Sverige. Filmjölken innehåller dessutom probiotiska bakterier som hjälper mot uppblåst och trög mage och används både förebyggande och vid besvär med trög mage.

- Vi vet att det är många svenskar som inte vill byta ut sin fil mot någonting annat på frukostbordet, säger Ing-Marie Viklund, hälsoexpert på Danone. Nu ger vi alla dem en chans att starta dagen ”filharmoniskt” med en fil som dessutom innehåller den levande probiotiska bakterien Bifidus ActiRegularis.

Activia Fil tillverkas på Danones Österlenmejeriet i Lunnarp, där även ProViva fruktdrycker tillverkas. Samtliga tre smaker säljs i enlitersförpackningar.

- Vi har strävat efter att skapa en klassisk välsmakande fil som vi tror kommer att bli en naturlig del av svenska frukostvanor, säger Ing-Marie Viklund. Vår ambition är att fortsätta lansera fler goda och hälsosamma alternativ på den svenska marknaden.

Activia Fil 1 l kostar cirka 19:90 kronor i butik.

För mer information, vänligen kontakta:
Ing-Marie Viklund, Health Affairs Manager, Danone
Telefon: 072 - 722 90 99
E-post: ing-marie.viklund@danone.com

För produktprover, vänligen kontakta:
Anja Håkansson, Springtime
Telefon: 0733 - 39 27 02
E-post: anja.hakansson@springtime.nu

Om Activia
Activia är en probiotisk yoghurt, och nu även fil, som finns som naturell och med flera olika frukt- och bärsmaker. Activia innehåller förutom de naturliga bakterierna i yoghurt och fil även Bifidobacterium (animalis) lactis DN-173 010, även kallad Bifidus ActiRegularis. Bakterien är patenterad och ett resultat av Danones forskning. Activia motverkar och lindrar matsmältningsproblem så som uppsvälldhet, trög mage och gaser, främst genom att stimulera tarmens aktivitet. Activias positiva effekter finns dokumenterade i 17 kliniska studier. Idag finns Activia i 42 länder på fem kontinenter – det är världens största mejerivarumärke. I Sverige finns Activia sedan 2009.
www.activia.se

Danone är världens ledande mejerikoncern och finns idag i 120 länder. Danone är även ett forskningsintensivt företag inom framför allt nutrition och probiotika. Företagets grundmission är: ”Hälsa genom mat till så många som möjligt”. Danone grundades 1919 av läkaren Isaac Carasso  i Barcelona. Hans yoghurt såldes på apotek och var framför allt till för barn med magproblem. Isaac Carasso döpte sitt företag till Danone efter sonen Daniels katalanska smeknamn. Danone har funnits på den svenska marknaden sedan 1999 och säljer idag sju av koncernens många varumärken: Actimel, Activia, Chiquita Smoothie, Danonino, Danette, Danio och Oikos. Sedan 2010 har Danone även majoritetsägande i ProViva AB.