Friskare barn med probiotika

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2010 08:30 CEST

Probiotisk yoghurt minskar förekomsten av infektionssjukdomar hos barn i grupp. Det framkommer av studien DRINK (Decreasing the Rates of Illness in Kids) som gjorts på uppdrag av Danone. Skolbarn och förskolebarn i USA som fått den probiotiska dryckyoghurten ACTIMEL fick öroninfektioner, bihåleinflammation, influensa och diarré i mindre utsträckning än en kontrollgrupp som inte fått yoghurten. Studien har publicerats i European Journal for Clinical Nutrition.

DRINK är en randomiserad, dubbelblind och placebokontrollerad studie som genomfördes vintern 2006-2007 på 683 friska barn. Barnen, som var i åldern 3 till 6 år, var inskrivna på 358 olika förskolor där de tillbringade minst 30 timmar per vecka.

- Så vitt vi vet är detta den största kliniska studien på probiotika i USA och den har gett oss värdefull ny kunskap, säger dr Daniel Merenstein, författaren av studien och forskare på Georgetown University School of Medicine (GUSOM). Barn i skolan och på dagis är särskilt mottagliga för infektionssjukdomar. Vår studie visade skillnader i sjukdomsförekomst, men inga skillnader i närvaro i förskolan.

Deltagarna i studien drack en flaska innehållande 200g av antingen ACTIMEL eller en kontroll produkt (en ojästa syrad mejeriprodukt) varje dag i 90 dagar. Utseende, smak, näringsvärde och förpackning var identiska för att varken barnen, föräldrarna eller forskarna skulle veta vem som tog vilken produkt. I studien noterades förekomsten av infektionssjukdomar och ändrat beteende på grund av sjukdom. Detta registrerades via veckovisa telefonintervjuer och dagböcker som fördes av föräldrarna. Forskarna fann att barn som drack ACTIMEL hade en 24% färre gastrointestinala infektioner såsom diarré, illamående och kräkningar (p = 0,042) och 18% färre övre luftvägsinfektioner såsom öroninfektioner, bihåleinflammation och streptokockinfektioner (p = 0,036), jämfört med dem i kontrollgruppen. Sammantaget visar resultaten att den genomsnittliga minskningen i förekomsten av vanliga infektionssjukdomar var 19% (p = 0,046).

- Resultaten stämmer överens med vad vi sett i flera andra kliniska studier med ACTIMEL. Oavsett om vi talar om barn eller vuxna förefaller den probiotiska yoghurten minska förekomsten av infektioner, säger Frida Keane, Nutrion Manager, Danone Sverige. En ACTIMEL om dagen är också ett enkelt, billigt och gott sätt att stärka kroppens försvar.
____________________________
Referens:
DRINK studien (decreasing the rates of illness in kids) var en patient-orienterad, dubbelblindad och placebokontrollerad studie – en hög standard inom klinisk forskningsdesign. Undersökningen genomfördes under vintern 2006-2007 i 638 friska barn i åldrarna 3-6 på 358 olika skolor/dagis i minst 30 timmar per veckan.
DJ. Merenstein1, M. Murphy1, A. Fokar2, RK. Hernandez2, H. Park1, H. Nsouli2, ME. Sanders3, BA. Davis4, V. Niborski5, F. Tondu5 and NM. Shara2,6
1Department of Family Medicine, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, USA;
2Medstar Research Institute, Hyattsville, MD, USA;
3Dairy & Food Culture Technologies, Centennial, CO, USA;
4The Dannon Company, Inc., White Plains, NY, USA;
5Danone Research, Palaiseau, France and
6Department of Medicine, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, USA

Om Danones forskning
Danone menar att kosten har en avgörande betydelse för att bygga och bevara kroppens hälsa och avsätter stora resurser för genom forskning och utveckling ta fram nyttiga och goda produkter.
Forskningen är samlad i DANONE FORSKNING, och bedrivs i 15 länder med totalt 1160 anställda. Danone samarbetar också med andra forskningsinstitut.

Danone arbetar inom fyra kärnområden; färska mjölkprodukter (# 1 i världen), vatten (# 2 i världen i flaskvatten), barnmat (# 2 i världen) och medicinsk nutrition. 2007 omsatte företaget mer än 12.7 miljarder euro.

DANONE FORSKNING redovisar de kliniska studier som genomförts under de senaste tjugo åren om effekterna av de probiotiska mejeriprodukterna ACTIMEL och Activia. Informationen finns samlad på webbplatsen som finns på: http://www.studies.danone.com/

Danone är världens ledande mejerikoncern och finns idag i 120 länder. Danone är även ett forskningsintensivt företag inom framför allt nutrition och probiotika. Företagets grundmission är: ”Hälsa genom mat till så många som möjligt”. Danone grundades 1919 av läkaren Isaac Carasso i Barcelona. Hans yoghurt såldes på apotek och var framför allt till för barn med magproblem. Isaac Carasso döpte sitt företag till Danone efter sonen Daniels katalanska smeknamn.

Danone har funnits på den svenska marknaden sedan 1999 och säljer idag sex av koncernens många varumärken: Actimel, Activia, Danonino, Danette, Danio och Oikos. Sedan 2010 har Danone även majoritetsägande i ProViva AB.

Kommentarer (0)

Kommentera