Annelie Gardell slutar som teaterchef på Dansens Hus

Efter sex år som teaterchef på Dansens Hus lämnar Annelie Gardell sitt uppdrag vid årsskiftet 2019-2020.

- Jag är stolt över den utveckling som vi genomfört här på Dansens Hus under mina sex år. Vi har idag en stor, trogen publik och dessutom en stabil ekonomi. Båda dessa är en garant för att huset kommer att kunna fortsätta att blomstra i framtiden säger Annelie Gardell.

- Vi i styrelsen är mycket nöjda med det som skett konstnärligt på scenerna under Annelie Gardells sex år på Dansens Hus. Hon har lyckats nå en stor publik och programläggningen har hållit en hög konstnärlig nivå säger Christina Björk, styrelseordförande på Dansens Hus.

Teaterchef Annelie Gardell avslutar sitt arbete på Dansens Hus den 31 december 2019 då hennes nuvarande treåriga förordnande går ut.

- Ett av mina uppdrag har varit att skapa förtroende hos en större publik för att upptäcka kraften i den samtida dansen som konstart. Efter de senaste säsongernas utsålda hus känner jag att det har lyckats. En stark drivkraft har varit att leta efter nya internationella konstnärskap att presentera för den svenska publiken. Idag fylls huset av våra främsta svenska koreografer såväl som nya begåvningar och internationella kompanier. Dansscenen i Sverige är oerhört vital – många av de koreografer/kompanier som turnerar internationellt har haft sin start på Dansens Hus. Jag är extra stolt över satsningen på kompanier som arbetar med funktionsvariationer, representativitet och kön. Vi har lanserat internationella samarbeten utifrån rätten till olika kroppar på scenen. Tillsammans med husets medarbetare och med danskonstnärerna har vi lyft fram och breddat den samtida dansen. Den resan har varit fantastiskt rolig, säger Annelie Gardell.

OM ANNELIE GARDELL
Annelie Gardell har arbetat som teaterchef på Dansens Hus sedan 2014. Tidigare har hon varit konstnärlig ledare för dansverksamheten på Norrlandsoperan. Hon har även arbetat för Sveriges Radio och Sveriges Television som producent och programledare.

................................................................................................................................................................

PRESSKONTAKT
För intervjuförfrågningar, kontakta Susanne Wibert, kommunikationschef Dansens Hus.
E-post: susanne.wibert@dansenshus.se

• Uppsala

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Under 2016 firade Dansens Hus 25 år. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991, vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Vi har två scener, Stora scenen med en kapacitet på totalt 780 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare samt Lilla scenen med en publikkapacitet på 140 platser.

Susanne Wibert

Presskontakt Kommunikationschef 08-50899005