Dansnät Sverige bjuder upp till en brutalt komisk och skimrande kameleontisk vår 2010!

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 14:11 CET

Dansnät Sverige presenterar ännu en starkt varierad turnésäsong. Här ryms allt från tvspelsestetik och vild sushibehandling till ryska babushkor och bortomjordiska krafter i rörelse.

Säsongen inleds med en delad nordisk kväll där två unga koreografer visar prov på egensinnighet och konceptuell dans. Danska gruppen Club Fisk presenterar Kasper Daugaard Poulsens duett Forestillinger. En mycket humoristisk demonstration av verkets koreografiska uppbyggnad genomförs i de mest halsbrytande kostymeringar. I Believe I can see the Future bjuder in publiken till Robin Jonssons virtuella värld befolkad av tv- och dataspelfigurer på jakt efter sammanhang och koppling till verkligheten. Utexaminerad från P.A.R.T.S. i Bryssel år 2008 har svenske Robin Jonsson redan stora delar av världen som arbetsfält.

Running Sushi är titeln på vårens nästa föreställning av det österrikiska scenkonstkollektivet Liquid Loft. Koreografen Chris Haring försätter sina två briljanta dansare i diverse kniviga relationssituationer där både Feng Shui och samurajideal spelar in. Med intelligent och effektiv humor genomförs denna sekvensbaserade performance vars struktur bestäms av publiken och några sushibitar.

Virpi Pahkinen, sedan länge en av Nordens mest hyllade koreografer och solodansare, påbörjar i mars en omfattande turné tillsammans med fyra unga dansare. Verket Morpho Z laddar de alla i såväl solon som ensemblescener med Pahkinens häpnadsväckande rörelsespråk. Det blickstilla skulpturala övergår på sekunden till smidig jordnära rörelse, djuriskt och medryckande. Denna smaragdgröna meditation blir i Helen Thorsells följsamma kostymer och Miriam Helledays fascinerande ljussättning en fröjd för både ögat och själen.

Sist ut på vårkanten är den sceniska installation som Martin Forsberg skapat utifrån temat Rabota (ryska för arbete). Fyra ryska manliga dansare och fyra ryska äldre damer dansar, utför olika vardagssysslor och utbyter minnen på den intima scenytan. Explosiv och poetisk dans till musik av Sjostakovitj varvat med minimalistisk elektronika utlovas.

Varmt välkomna till Dansnät Sveriges 14:e säsong!

Club Fisk Forestillinger & Robin Jonsson I Believe I can see the Future

Vara konserthus 4 feb.

Linköping, Sagateatern 8 feb.

Jönköpings teater 9 feb.

Halmstad, Kulturhuset 11 feb.

Liquid Loft / Chris Haring Running Sushi

Stockholm, Dansens Hus 24 feb.

Umeå, NorrlandsOperan 26 feb.

Malmö, Dansstationen 2-3 mars

Virpi Pahkinen Morpho Z