Ylva Berg: Om innovation med passion - del 2

Sverige i framkant
Under sommaren har det publicerats mycket intressant material kring innovation utifrån ett globalt perspektiv, och det finns mycket av svenskt intresse att titta närmare på. I juli listades världens mest innovativa städer baserat på OECD-statistik i Forbes, och det stog klart att den svenska uppfinningsrikedomen står stark. Listan baserades på hur många patentansökningar per capita som kommer från företag eller individer baserade i respektive stad, och både Malmö och Stockholm tog sig in på topp 10-listan med Göteborg strax bakom. I Malmö finns det också en tydlig plan för samverkan mellan offentlig förvaltning, utbildning och näringsliv. Malmö är också en ung och dynamisk stad och det är också spännande att följa hur man nu utforskar hur innovationskraften ska börja spira och fokuseras i ännu tidigare åldrar genom ett mentorsystem baserat på konceptet Supplemental Instruction. Positiva förebilder och exempel och en tidig förståelse för möjligheter och utmaningar kan vara en stor hjälp när det gäller att hitta ”the next big thing”.

Innovation som räknas
Forbes publicerade också i veckan som gick den årliga listan över världens 100 mest innovativa företag - och för någon som brinner för innovation är det förstås roligt att arbeta på ett företag som rankas bland dem. Men bortsett från det - när vi tittar på Norden hittar vi sju företag på listan, inom så vitt skilda områden som medicinsk utrustning (Coloplast, Novo Nordisk), hiss- och rulltrappstillverkning (Kone), bryggerinäring (Carlsberg), lås och säkerhetsutrustning (Assa Abloy) och bredare industrikoncerner (Sandvik, Atlas Copco). Ett bevis så gott som något att innovationskraft är en förutsättning för framgång oavsett vilken industri man verkar i.

Metodologin som använts är sund och genomtänkt och ger ett annorlunda resultat än mätningar som utgår från hur ett varumärke uppfattas. Det är dock inte fel att räkna på andra sätt heller – och jag håller inte riktigt med när Forbes avfärdar andra metoder som ”popularitetstävlingar”. Hur skulle till exempel Apple eller Google ha nått sina exempellösa framgångar om de inte hade kunnat fånga och hålla fast människors fantasi, omdefiniera en marknads grundförutsättningar och skapa behov som ingen visste fanns?

Oavsett vilket så finns det oerhört mycket intressant läsning om förutsättningar för, och framgångsvägar till, innovation i anslutning till listan – och texten är inte ens låst bakom betalväggar. Att läsa in sig på djupet på sajten är några väl investerade timmar…

Faxa i 3D
Det är svårt att inte ryckas med av entusiasmen för 3D-skrivare och
Just nu är jag, och säkert väldigt många fler, nyfikna på att få veta mer om ”Zeus”, som beskrivs som den första multifunktionsskrivaren med 3D-kapacitet, från AIO Robotics. Det här är ett projekt baserat på crowdfunding och det är förstås långt ifrån en konceptpresentation till massproduktion, men visst är det fantasieggande? Om vi tittar på storleks- och prisutvecklingen för dagens multifunktionsskrivare har, med ett perspektiv på omkring tio år, snittvikten minskat med två tredjedelar, och priset till en åttondel. Oavsett om Zeus visar sig vara en Ikaros kommer jag att ta en titt vid den officiella presentationen den 4 september. Läs mer på bland annat CNN Money.

Ylva Berg är nordenchef på Dassault Systèmes, av Forbes årliga undersökning rankat som ett av världens mest innovativa företag 2012 och 2013. Hon har mångårig erfarenhet från företag och organisationer som går i täten för att leda utvecklingen. Nyhetsbrevet publiceras varannan vecka.

• ylva berg
  • innovationsranking