Dassault Systèmes och Capgemini ingår partnerskap för att leverera integrerade inredningslösningar

Capgemini och Dassault Systèmes tillkännager i dag sitt partnerskap för att leverera nya cross-channel-designlösningar till konsumentvarumarknaden och detaljhandeln. Med hjälp av systemintegration och konsultsupport från Capgemini, ska företag i Sverige, Tyskland och Frankrike nu kunna skapa upplevelser där kunder kan planera sina hem med hjälp av Homebyme, Dassault Systèmes interaktiva 3D-koncept.

Konsumtionsvarumarknaden och detaljhandeln söker ständigt nya möjligheter att engagera konsumenter i en bransch som genomgår stora förändringar på grund av den digitala transformationen. Sömlösa och personliga upplevelser bygger på avancerad teknologi för att möta konsumenters personliga stil, preferenser och konsumtionsmönster kan vara det som skiljer ett varumärke till ett annat och det som gör att valet faller på dem.

Partnerskapet mellan Capgemini och Dassault Systèmes gör det möjligt för leverantörer inom möbler, elektronik, hus och hem och liknande att erbjuda sina kunder ett unikt sätt att planera och realisera sina hem och inredningsprojekt.

Dassault Systèmes lösning Homebyme använder sig av en 3DVIA-applikation som bygger på 3DEXPERIENCE-plattformen, för att kunna skapa en virtuell modell av ett hem eller en miljö. Capgemini kommer att bidra med djupgående kunskap inom konsumentvarumarknaden, systemintegration, efterfrågan- och säljplanering, lösningssupport, systemarkitektur, modellering och simulering, komplex projekthantering samt uppkoppling.

– Vi är stolta över att ingå partnerskap med Dassault Systèmes för att leverera nya lösningar till våra kunder inom varuhandel och konsumentvarumarknaden. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda inspirerande och kreativa lösningar inom design och visualisering som våra kunder kan ta vidare till sina konsumenter, säger Anil Agarwal, vice vd på Capgemini i Sverige och vd på Capgemini i Norge.

– Personlig touch förvandlar ett hus till ett hem. För många konsumenter är att välja rätt golv, gardiner som släpper in mycket ljus, eller det perfekta bordet till ett litet hörn viktiga beslut som kan underlättas med hjälp av virtuell design, säger Vincent Picou, CEO, 3DVIA, Dassault Systèmes. Capgemini är en global ledare inom transformation i varuhandelsbranschen. Vårt partnerskap kommer att utvidga och förbättra användningen av Homebyme inom både varuhandel och konsumentmarknaden, samtidigt som den stödjer branschens ambition om att bringa nya virtuella upplevelser till flera konsumenter.

Se mer info om hur Homebyme-lösningen fungerar här: https://www.youtube.com/watch?v=ZFRpqIIN_CY&feature=youtu.be

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 220 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig på www.3ds.com/sverige.

Om Capgemini:

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster och digital transformation ligger Capgemini i framkant av innovation för att bemöta sina kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av sitt 50-åriga arv och gedigna branschspecifika kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till operation. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2016 redovisade Capgemini globala intäkter på 12,5 miljarder euro.

Besök oss på www.capgemini.com. People matter, results count.