Smartare teknik minskar kostnader och kapar tidsåtgång i stora byggprojekt

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 14:00 CET

Många industrier har under de senaste årtiondena arbetat med kostnadsjakt och effektivisering ner i minsta detalj för att maximera vinsten på varje såld enhet. Även inom byggindustrin har man arbetat med effektiviseringar av olika slag men allmänt betraktar man byggindustrin som relativt omogen och ineffektiv.

Enligt Dassault Systèmes uppgifter går cirka 25 procent av byggkostnaderna till olika former av svinn och ineffektivitet som uppstår när byggprocesserna haltar. Genom rätt verktyg och processer skulle byggföretagen kunna adressera dessa 25 procent och därmed kunna minska byggkostnaderna; kostnader också håller tillbaka bostadsbyggandet i Sverige.

Dassault Systèmes, som har tagit fram verktyg för bland annat design, simulering och produktlivscykelhantering, har nu skapat Lean Construction som effektiviserar byggprojekt från planering till driftssättning och uppföljning. Den nya lösningen uppskattas av bland andra Dassault Systèmes partner Technia:

– Genom erfarenhet av hur PLM används inom andra industrier ser vi stora möjligheter att för byggbranschen kunna erbjuda verktyg för att effektivisera och skapa ordning och reda på produktinformation. Detta kommer underlätta samarbetet mellan de olika aktörerna inom branschen säger Henrik Edholm, Sverigeansvarig på Technia AB.

Lean Construction bygger på Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform. Den centraliserade 3D-miljön eliminerar språkbarriärer och förbättrar kommunikationen mellan kontor och team på plats. Ökad insyn i projekten fås tack vare realtidsuppdateringar som ger all personal möjlighet att identifiera och åtgärda problem. Lean Construction fungerar som ryggrad i projekt och hjälper olika aktörer att utveckla, hantera och organisering komplexa projekt.

– I åratal har den globala anläggningsindustrin plågats av förseningar, budgethaverier och ineffektivitet. En del faktorer kan vara svåra att förutse och rå på, men med rätt verktyg och processer skulle byggföretagen bättre kunna hantera både kända och okända faktorer. Lean Construction hjälper byggföretagen att få en klarare bild av sina projekt - från planering till uppföljning- och hjälper dem därmed att dels öka lönsamheten, dels kunna minska de totala byggkostnaderna, säger Ylva Berg, Nordenchef på Dassault Systèmes i Göteborg.

Kort om Lean Construction

• Bättre översikt över hela projektet ger tidiga indikationer på riskmoment
  • Projektstatus uppdateras i realtid och identifierar moment som kan eller kommer att orsaka utebliven onödiga kostnader
  • Direktlänk till upphandlingen förbättrar konstadskontrollen för projekt
  • 3D visualiseringen av projektet ger en tydlig bild av ett komplext projekt. Personal och entreprenörer kan enkelt se sin specifika roll och hur de passar in i den stora planen.
  • Kostnadseffektiviserar genom att från början skapa en genomförbar och rimlig plan som bygger på projektets verkliga situation och utmaningar.

För mer information om Lean Construction, kontakta talespersonerna eller läs mer på http://www.3ds.com/se/solutions/architecture-engineering-construction/overview/

Kontakt på Technia:
Henrik Edholm
Sverigechef, Technia

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 150 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 80 länder. Mer information finns tillgänglig på www.3ds.com/sverige.

Kommentarer (0)