Jan Gulliksen får Dataföreningens pris

Han är en digital champion i hans arbete för att öka förståelsen för hur digitaliseringen påverkar individer, organisationer och samhälle i Sverige. Nu tilldelas Jan Gulliksen Dataföreningens Kjell Hultman-stipendium.

"Jan “Gulan” Gulliksen, driver engagerat samhällsutveckling genom informations- och kommunikationsteknologi med fokus på användarbehoven. Med passion verkar han för att öka förståelsen för hur digitaliseringen påverkar individer, organisationer och samhälle i Sverige och Europa", lyder Juryns motivering.

Stipendiet delades ut på DF Stockholms årsmöte på måndagskvällen. Kjell Hultman-stipendiet är värt 10.000 kr och tilldelas varje år en person som aktivt verkat för utveckling och användning av IKT för samhället.

– Jag är otroligt glad och stolt över att nu få detta pris, och med den motiveringen. Det är också hedrande att få ta plats bland tidigare pristagare, som gör priset ännu finare, tycker jag, säger Jan Gulliksen.

I samarbete med EU-kommissionen verkar han för att målen i den europeiska digitala agendan ska uppnås. Han är ordförande för Digitaliseringskommissionen och KTH-professor och tituleras som en digital champion som bidrar med innovativa lösningar för digitaliseringen av Sverige.

– Jag har hela tiden haft ambitionen att föra en positiv framåtsyftande debatt om digitaliseringens möjligheter framför att stadigt framhålla riskerna – för det är det så många andra som gör. Jag tror att detta bidragit till en positiv anda och har hjälpt oss att sätta höga ambitioner, säger han.

Jan Gulliksen ledde även regeringens Digitala Agenda med fokus på att förbättra digital kompetens, skola och undervisning, jämställdhet, entreprenörskap och företagande och digitalt innanförskap i Sverige. Mål som Dataföreningen, som digital signatär, vill bidra till med visionen Digital Destination Sverige.

– Idag är digitalisering en term som alla talar om och många har nu förstått behovet av att förändra sig och sin organisation för att möta framtidens utmaningar. När vi började 2012 i Digitaliseringskommissionen var det ett nytt begrepp som folk inte hade någon direkt relation till, berättar Jan Gulliksen och fortsätter:

– Men man blir aldrig färdig med digitaliseringen, det kommer alltid att finnas ett behov av att vara på tårna för att möta framtidens utvecklingsbehov.

Kjell Hultman är en av grundarna av Dataföreningen och det är trettonde gången som priset delas ut. Tidigare pristagare är Karin Nygårds, Mårten Schultz, Claes Magnusson, Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling, Gapminder, Stefan Kervefors, SVT Play, Anne-Marie Eklund Löwinder, .SE och Per Hellqvist, Symantec, Christofer Sundberg och Linus Blomberg, Avalanche Studios, Martin Ingvar och Jonas Birgersson VD Labs2.

Frågor besvaras av Birgitta Edberg, vd DF Stockholm via epost: birgitta.edberg@dfs.se eller på telefon 076-551 96 67.

• jan gulliksen
  • kjell hultman
  • kjell hultman priset
  • df stockholm
  • dataföreningen

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation med digitaliseringen av Sverige som utgångspunkt. Föreningen samlar cirka 12.000 medlemmar verksamma i kretsar, nätverk och arbetsgrupper över hela landet. I föreningen ingår också dotterbolaget Dataföreningen Kompetens, som är en av Sveriges större aktörer för högre vidareutbildningar inom IT och verksamhetsutveckling. Varje år genomför föreningen över 250 aktiviteter och 150 utbildningar. Läs mer om Dataföreningens vision och verksamhet på dfs.se.