Jessica Stark får Kjell Hultmans stipendium 2017

Jessica Stark har främjat innovation och satt Stockholm på världskartan för startups. Nu tilldelas hon Kjell Hultmans stipendium, Dataföreningens årliga pris för personer som verkat för en sund utveckling och användning av IT för samhället.

”Jessica Stark har varit drivande i att sätta Stockholm på världskartan för startups. Det är en positionering som stimulerat många att våga satsa på nya innovativa idéer till nytta för konsumenter och företag. Jessicas engagemang har i sin tur stärkt självkänslan i branschen, vilket lockat fler att satsa på karriärer som bygger på digitaliseringens möjligheter. Genom att skapa identiteten att vara en internationellt erkänd hub för startups har vår kollektiva innovationsförmåga ökat”, lyder juryns motivering.

Stipendiet delades ut på DF Stockholms årsstämma under onsdagskvällen den 15 mars. Kjell Hultman-stipendiet är värt 10 000 kr och tilldelas varje år en person som aktivt verkat för en sund utveckling och användning av IT för samhället.

– Jag är mycket glad och hedrad över att få ta emot Kjell Hultmans stipendium, med den fina motiveringen från Dataföreningen, säger Jessica Stark.

Jessica Stark var 2013 med och grundade SUP46 för att samla startupcommunityt. Genom att erbjuda ett ekosystem i världsklass med investerare, rådgivare och mentorer, ges medlemmar i SUP46 ett konkurrensstarkt försprång. Visionen är att alla medlemmar i startuphubben ska bli ”globala gamechangers”. Jessica har tidigare arbetat med bland annat Venture Cup, Sting samt den egna byrån Stark kommunikation.

Kjell Hultman är en av grundarna av Dataföreningen och det är fjortonde gången som priset nu delas ut. Tidigare pristagare är Jan Gulliksen, Karin Nygårds, Mårten Schultz, Claes Magnusson, Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling, Gapminder, Stefan Kervefors, SVT Play, Anne-Marie Eklund Löwinder, .SE och Per Hellqvist, Symantec, Christofer Sundberg och Linus Blomberg, Avalanche Studios, Martin Ingvar och Jonas Birgersson VD Labs2.

Läs mer om Kjell Hultmans stipendium här.

• dataföreningen
  • kjell hultman
  • kjell hultman priset
  • stipendie
  • jessia stark

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation med digitaliseringen av Sverige som utgångspunkt. I vår vision Digital destination Sverige ser vi en digitalisering som stärker människan på alla plan. Dataföreningen har cirka medlemmar som är verksamma i kretsar, nätverk och arbetsgrupper över hela landet. För att möta utmaningarna i vår vision har vi en innovationsplattform, där vi gemensamt utvecklar lösningar som kan förverkligas med crowdfunding.

Dataföreningen också en av Sveriges större aktörer för högre vidareutbildningar inom IT och verksamhetsutveckling. Varje år genomför vi över 250 aktiviteter och 150 utbildningar. Läs mer om Dataföreningens vision och verksamhet på dfs.se.