Datscha ökar transparensen ytterligare på den svenska fastighetsmarknaden - lanserar ny tjänst som tillhandahåller information om bolagsaffärer

Datscha kommer framöver att erbjuda information om bolagsaffärer i fastighetssektorn
som ett komplement till den omfattande fastighetsinformation som bolaget tillhandahåller i sitt nuvarande tjänsteutbud. Ambitionen är att fylla det tomrum som finns vad avser information om de kommersiella fastighetstransaktioner som inte sker via lagfart, utan som är en del av en bolagsaffär.

”Det finns en stor efterfrågan på information kring bolagsaffärer då fastighetstransaktioner
vanligen och i ökande grad sker via bolag. Det har hittills inte funnits någon leverantör med fokus på Sverige. Datscha kommer med sin nya tjänst att förenkla och effektivisera arbetet för väldigt många aktörer på fastighetsmarknaden. Direkt får man tillgång till detaljerad information om vad som säljs, vem som köper och vem som är rådgivare”, säger Datschas VD Jacob Philipson.

En viktig del i denna satsning är Datschas nyrekryterade research team som kommer driva omfattande informationsinsamling och analyshantering av framtida bolagsaffärer i Sverige.
För att erhålla rätt bredd och rätt kvalité av information har Datscha också ingått samarbete med bland annat Newsec och Forum Fastighetsekonomi. Detta innebär att den nya tjänsten kommer att innefatta betydande transaktionshistorik och ha tillgång till marknadens bästa kompetens och stöd för framtida transaktionsanalyser.

"Vår vision är att göra Sveriges kommersiella fastighetsmarknad så transparent som möjligt. Vår egna organisation med ett nytillsatt research team tillsammans med partners bidrar ytterligare med
ett stort steg i detta arbete”, säger Datschas VD Jacob Philipson.

Den nya tjänsten kommer att demonstreras under MIPIM i Frankrike och lanseras under
våren.

För ytterligare information kontakta:

Jacob Philipson, VD Datscha, 0703-89 51 55
Linda Claesson, Marknadschef, Datscha 0709-96 28 52