​Intresset för handelsfastigheter - Det största sedan finanskrisen 2008

Intresset för handelsfastigheter har ökat kraftigt och är nu på all-time-high sedan finanskrisen visar ny statistik från Datscha. Handelssegmentet står för 19,5 procent av den totala transaktionsvolymen på den svenska fastighetsmarknaden 2015. Det är den största andelen sedan finanskrisen 2008.

Datscha har, i samband med uppdateringen av köpcentrumdatabasen Swedish Shopping Centre Directory (SSCD), även tagit fram statistik över transaktionsvolymerna för handelsfastigheter på den svenska fastighetsmarknaden. Datscha kan konstatera att intresset för handelsfastigheter har ökat radikalt. Handelssegmentet stod 2015 för 19,5 procent av den totala transaktionsvolymen på fastighetsmarknaden. Det är en ökning med 95 procent jämfört med 2014. Det är den största andelen sedan finanskrisen 2008.

”Datschas statistik visar att branschens tro på att Sverige kommer att ha en kraftig tillväxt av den inhemska konsumtionen är stark. Det faktum att både transaktionsvolymerna för handelsfastigheter ökar och de omfattande planerna på nybyggnadsprojekt vad avser köpcentrum- och handelsplatser är bevis för detta säger Johan Hopstadius, marknadschef Datscha”

SSCDs rikstäckande kartläggning över nybyggnadsprojekt som omfattar över 200 aktuella projekt och en potentiell uthyrningsbar yta på över 2,4 miljoner kvadratmeter. Totalt är det 59 nya handelsområden och köpcentrum motsvarande 1,4 miljoner kvadratmeter planerade till 2020. Det motsvarar 14 stycken Mall of Scandinavia.

Utöver information avseende de nybyggnadsprojekt som nu har uppdaterats med ny information omfattar SSCD bland annat information som t ex omsättning, hyresgäster samt uthyrningsbar yta om alla svenska köpcentrum och handelsområden.

Mer information om köpcentrumdatabasen SSCD – Webbinarium 25 februari

Köpcentrumdatabasen SSCD är samarbete mellan HUI Research, NSCS och Datscha. Vi har uppdaterat tjänsten SSCD.se med den nya aktuella informationen och den finns nu tillgänglig för alla SSCD-användare.

Mer information om projekten och tillgänglig data i Swedish Shopping Centre Directory presenteras vid ett webbinarium den 25 februari 2016. För anmälan och mer information om webbinariet gå in på http://datscha.se/nyheter/nyheter/nyhetsarkiv/webbinarium-om-vilka-kopcentrum-som-planeras-2016-2018.aspx

Johan Hopstadius, Marknadschef Datscha: 076-634 20 05
johan.hopstadius@datscha.com