Pirelli rullar snabbare med satellitlager

Pirelli rullar snabbare med satellitlager

Tack vare den ökande e-handeln förväntar sig allt fler kunder snabba leveranser – även när det gäller produkter som inte säljs över internet. För att möta krav från marknaden har däcktillverkaren Pirelli öppnat ett satellitlager i Stockholm.

TEXT OCH BILD: PIERRE OLSSON

Pirelli har sitt centrallager för hela Norden i Jönköping.

– Det är en väldigt bra lokalisering för att nå Sverige, Norge, Danmark och Finland. Men för att serva Stockholmsområdet, som är en viktig marknad för oss, krävs något extra. Därför har vi etablerat ett satellitlager hos DB Schenker Logistics i Arlandastad, säger Johanna Granath.

Tack vare att Pirelli etablerat ett lager där kan man nu erbjuda kunder leverans före klockan 15 samma dag om de beställer före klockan 10 på morgonen. Kunderna har också möjlighet att själva komma och hämta däck, eller kompletta hjul, fram till klockan 16.30 varje dag.

Det är framför allt kunder med bilar i premiumsegmentet som servas från satellitlagret. Lagret startades i september inför vintersäsongen och har haft en inkörningsperiod under vintern. Från och med årets sommardäckssäsong är målsättningen att cirka 20 000 däck ska levereras via Stockholmslagret varje år. Som en jämförelse levereras cirka 400 000 däck om året från lagret i Jönköping.

– Men däcken vi levererar till Stockholm är en del av ett segment som vi prioriterar. Den ökande e-handeln gör att konsumenter i allt större utsträckning vant sig vid snabba leveranser, och det sätter ökad press på oss. Jag ser en framtid där allt fler konsumentprodukter går från att ha ett stort centrallager till att ha flera små för att komma närmare sina kunder.

Cirka 2 000 däck lagras i Arlandastad och lagret får dagligen påfyllning från Jönköping, dels med däck som skickats ut från lagret, och dels med däck som inte fanns på lagret när de beställdes av en kund.

– Det finns så oerhört många olika varianter av däck till olika modeller. Vi kan inte hålla alla Porsches varianter på lager i Stockholm utan får nöja oss med de vanligaste och beställa från Jönköping när en lite ovanligare modell behöver byta däck.

Däck har två stora säsonger och de största volymerna från Jönköping levereras under mars/april och oktober/november.

– Beställningarna kommer alltid med kort varsel. Ingen av våra kunder vill sitta på stora egna lager och därför blir det ett väldigt hårt tryck på oss när den första snön kommer. Det är lite mer utspritt när det gäller sommardäcken.

Johanna Granath är öppen för att öppna fler satellitlager i Norden om utvärderingen av lagret i Stockholm blir positiv.

– I andra tätbebyggda områden är det absolut en tänkbar utveckling. Det är naturligtvis en konkurrensfördel att ha korta leveranstider när den första snön faller.

Pirelli har cirka 2 500 artikelnummer vilket gör det till en utmaning att satsa på många mindre lager spridda över landet.

– Samtidigt vet vi ungefär hur marknaderna ser ut i olika regioner i Norden och kan i så fall anpassa våra lager utifrån det.