B'twin TILT, den snabbaste ihopfällbara cykeln någonsin.

B'twin TILT, den snabbaste ihopfällbara cykeln någonsin.

CYKELN GÖR MÄNNISKAN STARKARE

Cykeln gör människan starkare: en cyklist som använder lika mycket energi som går åt vid en promenad kommer fram 4 gånger fortare och tar sig 4 gånger längre. Vad kan vara mer effektivt och mer ekonomiskt än en cykel som du kan ta med överallt? Framförallt som komplement till kollektivtrafiken som aldrig tar dig exakt dit du vill!

Med den växande intermodala utvecklingen utgör den hopfällbara cykeln en viktig lösning. Men det ska inte vara vilken hopfällbar cykel som helst. När vi har observerat och lyssnat på användare från världens alla hörn har flera problem framgått. Det måste vara möjligt att snabbt fälla ihop och fälla upp sin cykel, enkelt att transportera den, gå snabbt att ta sig från ett transportsätt till ett annat och att inte smutsa ned sig. Det är med andra ord mycket man ska tänka på!

Det var så den galna idén om att kunna gå från fotgängare till cyklist på en sekund föddes i designteamen hos vårt cykelmärke B'TWIN. Märkets team har samlat all sin kunskap och passion och skapat en revolutionerande cykel för att du ska kunna förflytta dig på ett ännu snabbare och roligare sätt. På så sätt föddes TILT, cykeln som fälls ihop och ut på 1 sekund.

TILT, EN REN B'TWIN-PRODUKT

Tilt är stolt bärare av B'TWIN-märkets färger. B'TWIN är cykelmärket inom Oxylanes nätverk. På B’TWIN ser man det som sin uppgift att demokratisera cyklingen, inom alla användningsområden och på alla nivåer, genom innovativa kvalitetsprodukter. Ambitionen är att aktivt medverka i den hållbara utvecklingen av cykling, framför allt i stadsmiljö.

Hos B'TWIN utgör innovation kärnan i tillverkningen. I B'TWIN Village, som är en plats helt och hållet avsedd för cykling samt märkets huvudsäte, görs allt för att de som utformar nya idéer ska vara i ständig kontakt med användarna. Genom att de observerar, lyssnar på och har utbyten med aktiva cyklister föds nya produkter.

De 150 personer som jobbar för märket, från ingenjörer till designers och produktchefer, kan ta fram idéer, skisser och göra prototyper till morgondagens produkter. Dessa testas sedan i laboratorium för att kontrollera att de klarar varje prövning innan de testas i bruk ute på fältet och slutligen börjar produceras.

Märkets namn är inte en slump. Den första B'TWIN-cykeln kom ut år 2000 och var en verklig revolution på cykelmarknaden. Den här cykeln fungerade lika bra överallt och kastade om de etablerade normerna genom att tillföra en ny mångsidighet: det var en cykel anpassad för både stad och landsväg med en ram anpassad för både män och kvinnor.

Att inte fortsätta i de gamla hjulspåren utan istället tillföra nya lösningar för att göra cyklingen ännu mer njutningsfylld, det är så man arbetar inom B'TWIN!

B'twins produkter finns i Decathlons varuhus, i B’TWIN village, på btwin.com.

TILT - 1 SEKUNDS-CYKELN

SMALL IS BEAUTIFUL…

Tilt är ett koncept som bryter mot det gamla i en djärv design som förenar passion, anspråksfullhet och teknisk skicklighet. De spända linjerna och den lekfulla formen är inspirerad av 80-talets flippers. B'TWIN ville skapa nya normer för den hopfällbara cykeln och skapa en snygg och helt klart modern cykel som gör användarna ännu mer rörliga.

B'Twin Tilt är en riktigt mångsidig stadscykel som rullar lika bra som ”de stora” samtidigt som du glömmer bort att du har den med dig.

Tilt-sortimentet har ett ultrasnabbt och världsunikt hopfällningssystem tack vare gångjärn på ramen och styrstammen Pop-Up (patenterat system). Och innovationen tar inte slut där. Tilt har även reglersystem som är förbluffande enkla, som Easyclamp-sadeln (patenterat system), Light'In-belysning inbyggd i ramen, en ren Cleanride-drivlina tack vare den exklusiva formen på ramen samt en rem på Tilt 7 och 9. Slutligen behöver du bara bära den när det är absolut nödvändigt tack vare Fold'N'Roll-geometrin: TILT är nämligen konstruerad för att kunna rullas som en resväska.

I TILT INGÅR INNOVATIVA OCH REVOLUTIONERANDE DELAR :

POP-UP, ETT REVOLUTINERANDE HOPPFÄLLNINGSSYSTEM

Pop-Up-systemet med de halvautomatiska, patenterade gångjärnen gör att du kan fälla ihop och fälla ut cykeln på 1 sekund. Tack vare spaken under sadeln för upplåsning av ramens gångjärn fäller du upp cykeln helt på bara några sekunder. Styrstammen stängs i en enda rörelse och säkras automatiskt.

Du kommer aldrig att missa tåget igen!

EASYCLAMP: DET HAR ALDRIG VARIT LIKA ENKELT ATT JUSTERA SADELN

På en hopfällbar cykel förändras höjden på sadeln varje gång cykeln fälls ihop och fälls ut. Easyclamp är ett patenterat åtdragningssystem för en mycket enkel justering av höjden på sadelstolpen i en enda rörelse. Graderingen i laser på stolpens framsida gör att du alltid kan justera sadeln till rätt höjd med ett enda ögonkast.

Sadelstolpen har förstås ett blockeringssystem för att minska stöldrisken och sadelklämman har en fastskruvad baklykta.

CLEANRIDE: FÖR ATT ALDRIG KOMMA SMUTSIG TILL KONTORET

Drivlinan, och kedjan framför allt, är den del av cykeln som smutsar ner mest och kräver regelbundet underhåll. På Tilt är drivlinan placerad på ramens insida för att begränsa kontakt med kläderna.

På Tilt 7 och 9 är kedjan helt enkelt ersatt med en karbonrem utan olja eller fett. Renare men också lättare och mer hållbar än en klassisk kedja. Detta uppskattas särskilt av dem som åker tunnelbana!

LIGHT'IN: EN INBYGGD BELYSNING

I städerna är stölder av delar, som exempelvis lyktor som kläms fast, en riktig plåga. Det är därför som Tilt har en framlykta inbyggd och fastskruvad i ramen. Den tänds med en enkel knapptryckning på strömbrytaren. Baklyktan är också inbyggd och fastskruvad i sadelklämman Easyclamp. Den är försedd med LED som har mycket lång batteritid.

Tilt 9 är dessutom utrustad med en Shimano-dynamo i framnavet som driver fram- och baklyktan.

Det fiffiga systemet Steady light gör att ljuset tack vare en kondensator fortsätter att lysa i 4 min efter att du stannat så att du alltid är synlig på natten även vid rödljus.

FOLDN'ROLL: EN EXKLUSIV HOPFÄLLNINGSMEKANIK FÖR ATT RULLA DEN HOPFÄLLD SOM EN RESVÄSKA

Hopfällningsmekaniken har utvecklats för att det ska vara lätt att rulla Tilt när den är hopfälld. Du behöver alltså endast bära den när det är absolut nödvändigt, exempelvis i trappor. Geometrin har utarbetats speciellt för att de två hjulen ska vara helt parallella när cykeln är hopfälld och ge god stabilitet. I den här positionen är ramens gångjärn helt fastlåst så att den inte ska öppnas i fel läge.

Tilt 7 är utrustad med ett nav med 2 automatiska frånkopplingsbara växlar. Denna exklusivitet från SRAM för BTWIN gör att du kan koppla ifrån drivlinan automatiskt vid stopp så att cykeln kan rullas bakåt hopfälld utan att vevarmarna vrider sig och blockeras mot framhjulet.

VIRTUAL DAMPER: ABSORBERING AV VIBRATIONER FÖR ÄNNU MER KOMFORT

För ökad komfort är Tilts ram konstruerad för att filtrera och absorbera en del av de vibrationer som överförs från bakhjulet.

Faktum är att den specifika designen av basen och bakgafflarna ger en naturlig vertikal deformation  av ramen och absorbering av en del av vibrationerna. Den här formen av rör, Virtual Damper, ger 22,5 % mer deformation i jämförelse med ett runt standardrör.

TILT, BÖRJAN PÅ EN SAGA, TILT FINNS I 3 MODELLER OCH 8 FÄRGER

Den unika storleken är anpassad för personer som är mellan 1,45 m och 1,95 m samt väger upp till 120 kg.

Ramen och gaffeln är i aluminium.

SMARTA TIPS

ETT INBYGGT CYKELSTÄLL

Den exklusiva och patenterade designen på Tilt-ramen gör att du kan hålla cykeln hopfälld vertikalt utan att behöva något stöd: den utgör cykelstället. Du kan även sätta dig på den hopfällda cykeln om du behöver ringa ett samtal.

Tack vare den exklusiva designen skyddas användaren dessutom från drivlinan och blir inte nedsmutsad under cyklingen.

SLIPP BÄRA PÅ CYKELN

Tilt-cyklarna har konstruerats för att kunna rullas hopfällda och sadeln fungerar som en käpp för styrning av cykeln. Detta gör att du inte behöver bära den när den inte kan vara utfälld, exempelvis i kollektivtrafiken. Sadeln utgör dessutom ett ergonomiskt handtag med förstärkningar i sidan för att tåla nötning.

Om cykeln trots allt måste bäras, till exempel i en trappa, gör ramens form att du kan hålla den på ett ergonomiskt och balanserat sätt.

TILT 5, EN SEKUND SÅ ÄR DEN IHOPVIKT

Alla tänker sig att små hjul hör ihop med långsamhet och brist på effektivitet. TILT 5 är förbluffande både för att det går så snabbt att fälla ihop den samt för att den är så snabb.

FÄRG: GRÅ, FUSCHIA (BEGRÄNSAD UTGÅVA), TURKOS (BEGRÄNSAD UTGÅVA)
VIKT: 13,9 KG
PRIS: 3999kr

TILT 7, EN HÄFTIG LITEN CYKEL

Förfinad, kraftfull, vild… Med remdrift och 2 växlar som ändras automatiskt i 18 km/h är TILT 7 den perfekta cykeln för städer med få nivåskillnader som New York eller Paris. När du har tämjt den är den din!

FÄRG: MATT SVART, RÖD, JAGUARGRÖN (BEGRÄNSAD UTGÅVA), NEONRÖD (BEGRÄNSAD UTGÅVA)
VIKT: 13,5 KG
PRIS: 5499kr

Stänkskärm med stag
SRAM Automatix Neutral Position Nav (2 automatiska urkopplingsbara växlar)
Cleanride, remdrift

TILT 9, DEN TILT SOM HAR FÖRSTÅTT ALLT

Tilt 9 är en verklig stadscykel, kompakt och med full utrustning: 7 inbyggda växlar i navet, en rem ( i stället för kedja), pakethållare, belysning med dynamo i framnavet. Perfekt när du vill köra runt oberoende av höjdskillnader. Kan fällas ihop efter alla önskningar.

Cykelns finish gör den till en fantastisk cykel i en mycket trendig stil.

FÄRG: COPPER, BEIGE (BEGRÄNSAD UTGÅVA)
VIKT: 15,9 KG
PRIS: 6999kr

Transportöverdrag