Cykla mer och längre med elcykel

Cykla mer och längre med elcykel

Vill du slippa störande medpassagerare i kollektivtrafiken och tröga bilköer på motorvägen? Vill du ta dig fram på miljövänligt sätt och få motion på kuppen – men utan att svettas för mycket? Elcykel kan vara lösningen!

Antalet elcyklar ökar snabbt på marknaden – såväl i Sverige som i andra länder – och det är inte så konstigt: Det är ett enkelt sätt att ta sig fram som är både hälsosammare, miljövänligare och billigare än bil eller kollektivtrafik – eftersom du rör på dig och får frisk luft, samtidigt som du undviker att utsättas för bakterier från medpassagerare på tunnelbana och buss. Elcykeln är mindre ansträngande än en vanlig cykel, eftersom du har en hjälpmotor att slå på när det blir för tungt att trampa som vanligt. Med den blir det möjligt att cykla mer och längre, och cykling görs även tillgängligt för dem som annars kanske skulle avstå, som äldre och andra grupper med nedsatt fysisk kapacitet.

Elcykelns motor kommer självklart inte att göra hela jobbet: man måste trampa själv också, slutar man att trampa slår motorn ifrån. Den som vill jobba mer kan stänga av elassistansen helt och hållet för att enbart trampa själv, och på vissa modeller går det även att välja om man vill ha mycket eller lite hjälp från elmotorn genom att ställa in hjälpeffekten. Batteriet, som laddas i ett vanligt eluttag, sitter på pakethållaren, ramen eller sadelstolpen. Elcyklar är i regel 5-7 kilo tyngre än en vanlig cykel. Motorns totala effekt är begränsad till max 250 W.

Hos Decathlon hittar du ett flertal elcyklar, även i fällbar version för den som inte vill cykla hela vägen.Liksom alla cyklar från vårt eget märke Btwin har de livstids garanti.