Grönmålning och skönmålning i Köln.

Blogginlägg   •   Dec 16, 2013 14:09 CET

Under årets Flame Retardants in Plastics i Köln hade vi två intensiva dagar fyllda med intressanta föredrag, presentationer och diskussioner vid vår monter. Som alltid är det väldigt kul och trevligt att få träffa och samtala med branschfolk, forskare, konkurrenter samt nuvarande men även blivande kunder och partners.

På det tekniska och vetenskapliga planet fokuserade diskussionerna på synergistiska system, det vill säga flamskyddsmedel som kompletterar varandra eller blir effektiva med olika tillsatser. Detta gäller särskilt för kolande (intumescenta) system som Apyrum.

Vidare är det alltid lika roande (läs skrämmande) att tillverkarna av den “gamla generationens” miljöfarliga flamskyddsmedel som bygger på brom- och klorföreningar beskriver sig som “gröna” och till och med hållbara i ett kretsloppsperspektiv. De stövlar på som om inget har hänt, designar om produkterna och ger dem namn som associerar till miljö eller natur.

De försöker med andra ord envist framhäva fakta över hur miljövänliga deras produkter är. Tvärtom visar ledande miljöforskning (länk här och här) från bland annat UN Stockholm Convention exakt på det motsatta. Det är upprörande och direkt vilseledande.

Jag hoppas att fler från branschen - kunderna men även allmänheten - uppmärksammar detta och ställer hårdare krav på tillverkarna. Insikterna jag fått med mig hem från årets mässa är just det enorma motstånd som finns inom forskarvärlden mot brom- och klorföreningar, men även mot de nya polymeriserade bromerade föreningar som tillverkarna nu vill lansera som “gröna” alternativ.

/Fredrik Westin