Grönt i sikte på PVC-konferensen

Blogginlägg   •   Mar 07, 2014 10:14 CET

Årets PVC konferens i Düsseldorf besöktes av cirka 240 deltagare, ett lagom och bra antal för att verkligen hinna prata med de flesta. De europeiska bolagen dominerade möjligen i representation men en hel del deltagare från andra delar av världen fanns också på plats.

Ett tydligt fokus låg på förnybarhet och miljö men en diskussion kring specifikt alternativ till bromerande flamskyddsmedel lös med sin frånvaro. Mjukgörare och stabilisatorer var istället mässans heta ämnen, vilket märktes i flera av föredragen. Branschkollegan och svenska Perstorp presenterade bland annat en ny grön mjukgörare. Som svensk är det alltid med stolthet man lyssnar på andra duktiga svenska företag när de står på den internationella scenen. Nästa gång ska vi vara med och presentera Apyrum närmare i föredrag och seminarier.

Att konferensen precis som föregående år hade miljö som huvudtema var tydligt och det togs emot med blandade reaktioner.  Min reflektion från de officiella presentationerna är att miljö är och fortsätter vara en enormt viktig del för hela branschen men att de miljövänliga produkterna i många fall inte fått ett kommersiellt genombrott.

DEFLAMOs visningsbord drog till sig över 50 aktiva besökare som var nyfikna på allt från tekniken i vår lösning, miljövänligheten, priset och hur marknaden tagit emot vår produkt. Det var en blandning av kunder, kunders kunder och potentiella samarbetspartners som stannade och pratade. Vi mötte många kunniga och spännande personer också vid andra montrar och fick tillfälle att prata utmaningar och möjligheter över såväl marknad som landsgränser.

Mina sammanlagda intryck från årets konferens är att branschen strävar efter att bli grönare men att förverkliga ambitionerna och att ställa hårdare krav på tillverkarna tar tid och kräver att de gröna produkterna har minst samma prestanda och kostnadseffektivitet. Nya innovationer som Perstorps gröna mjukgörare och kolande(intumescenta)system som DEFLAMOs Apyrum hoppas jag kunna vara med och leda vägen.

/Magnus Jörsmo VD DEFLAMO