Deflamo: Ny VD anställd

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2016 10:20 CEST

Malmö 30 juni 2016

Styrelsen för Deflamo AB har utsett Johnny Bodin som ny VD för bolaget. Johnny Bodin kommer närmast från tjänsten som VD på AB Formplast. Hans breda kontaktnät inom den europeiska termoplastbranschen, där användningen av flamskyddsmedel är stor och där dess miljö- och hälsoaspekter har haft ett stort fokus under de senaste åren, spelade en viktig roll vid rekryteringen.

”Vi är väldigt glada över att ha lyckats rekrytera en ny verkställande direktör med den kompetens Johnny Bodin innehar. Hans erfarenhet från plastindustrin kommer att vara till stor nytta för Deflamo. Han har under de senaste åren arbetat med tillväxt, organisations- och produktionsförbättringar samt implementering av kvalitetssystem. Utmaningar som Deflamo nu står inför. Hans finansiella bakgrund och flera års erfarenhet som VD kommer att väl komplettera övrig ledning i bolaget”, säger styrelseordförande Johan Lavén.

Johnny Bodin tillträder sin tjänst den 1 augusti 2016.

För mer information, kontakta:
Johan Lavén, styrelseordförande
Mail: johan.laven@newcap.se

Deflamo är ett specialkemiföretag som utvecklar, producerar och marknadsför miljömässigt överlägsna flamskydds­medel under produktnamnet Apyrum.

Produkterna är ett miljövänligt alternativ till farliga flamskyddsmedel som innehål­ler t ex brom, klor och antimon, ämnen som är skadliga för miljö och hälsa. Med Apyrum får man som kund:

- Den konkurrenskraftiga pris- och prestandarelationen, även jämfört med traditionella flamskyddsmedel
- Tillgång till Deflamos applikationskunskap och testmöjligheter, vilket bidrar till att minska kundens utvecklingskostnader och time-to-market

Bolaget fokuserar främst på att ersätta konventionella flamskyddsmedel i plaster och andra polymera material, men vi samarbetar även med kunder inom flera olika områden avseende applikationsutveckling. En central del i Deflamos erbjudande är att hjälpa kunderna med formulering, testning och införande av flamskyddade produkter med Apyrum. Detta bidrar till att kunderna kan utveckla nya produkter med miljöanpassad profil, både billigare och snabbare.

Deflamo AB är ett publikt svenskt aktiebolag som är listat på Nasdaq First North. Avanza är bolagets Certified Adviser.