Flamskyddad plastfilm når brandgodkännande

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 14:58 CET

En officiell brandtest utförd av ett franskt testinstitut av en PVC-film som flamskyddats med Apyrum uppnådde en av de svåraste brandklasserna, den franska klassificeringen M1.

DEFLAMO meddelade förra våren att en ny variant av Apyrum utvecklats för PVC-plast (polyvinlylklorid). DEFLAMO har sedan dess lagt ner mycket arbete på att vidareutveckla denna Apyrumvariant för att den flamskyddade PVC-filmen skulle klara de rigorösa brandkrav som ställs för att uppnå M1. Detta innebär ett stort tekniskt genombrott och resultatet är unikt eftersom denna brandklass kunnat uppnås utan att använda det miljöfarliga ämnet antimon.
"-Efter en period med intensivt utvecklingsarbete är vi mycket stolta över att kunna pressentera bra resultat från utvärderingen av vår nya Apyrum för PVC. PVC produkten har blivit utvärderad av tillverkare, användare och ett certifierat tredjepartsinstitut och vi har nu svart på vitt att Apyrum för PCV är en succé." säger Fredrik Westin, VD på DEFLAMO.
"-Detta är ett viktigt steg framåt för utvecklingen av Apyrum men även affärsmässigt viktigt för DEFLAMO och våra kunder. Brandklassningen öppnar dörren för andra PVC produkter, utvidgning av vår kundbas och etablering av volymorder inom plastindustrin som är en gigantisk industri som är kraftigt beroende av att använda flamskyddsmedel för att bli accepterade för användning världen över." säger Fredrik Westin vidare.
Resultatet är ett bevis på att Apyrum kan kombinera högsta krav på miljö och hälsa, flamskyddsfunktion och tekniska prestanda.

Om DEFLAMO
Bränder dödar tusentals människor. För att rädda liv och egendom används flamskyddsmedel i många material och produkter vi använder dagligen. Problemet är att de vanligaste flamskyddsmedlen är så giftiga att de också dödar, men på ett annat sätt. Bromerade kemikalier, som är grunden i de allra flesta av dagens flamskyddsmedel, är giftiga och svårnedbrytbara, vilket kommer att påverka liv och miljö negativt under lång tid.

DEFLAMO erbjuder ett säkert alternativ. Bolagets produkt Apyrum® är ett flamskyddsmedel med en unik miljöprofil som har potential att ersätta farliga flamskyddskemikalier världen över. Teknologin heter Apyrum® och Bolaget heter DEFLAMO.

Verkställande Direktör
Fredrik Westin