Nyhetsuppdatering Karlshamnsfabriken och produktionsläge

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2017 11:22 CEST

Malmö den 7 juni 2017

Bakgrund

Deflamo beslutade 2015 att uppföra egen kapacitet för pilot- och prototyptillverkning i syfte att i nästa steg utöka verksamheten till industriell produktion. Efter inventering av etableringsorter beslutades att förlägga fabriken till Karlshamn. Den industriella och processinriktade miljön i Karlshamn, samt tillgången till ett stort leverantörsnätverk, var avgörande för valet av placeringsort.

Deflamo sökte och erhöll inledningsvis tillstånd för pilottillverkning av produkten i både pulverform och vätskeform med planen att utöka till ett fullt miljötillstånd när större produktionskapacitet skulle behövas.

Patentansökningar för en ny och verifierad produkt, samt för den egna produktionsprocessen, lämnades in 2016 och båda ansökningarna är sedan våren 2017 godkända.

Nuläge

Under 2017 har tillverkningsprocessen som patentansökan avser, genomgått ett stort antal tester. Man kan nu konstatera att den s.k. mikrokristallisation som eftersträvades fungerar på avsett vis och har avsedd kapacitet. Den efterföljande torkningen av den pulverprodukt som utvecklats för användning i mjukgjord PVC har dock varit betydligt mer komplicerad än förväntat och bolaget kan ännu inte leverera den produkten i kommersiella volymer. Den nuvarande torkutrustningen ger inte den torrhalt, för den produkten, som behövs för att leverera den kvalitet Deflamo eftersträvar. Analys och provning pågår för att avgöra vilken av flera alternativa metoder som är mest fördelaktig. Ett alternativ är att tilläggsinvestera i torkutrustning. Ett annat alternativ är att modifiera pulveregenskaperna vilket skulle kunna innebära att befintlig utrustning är tillräcklig.

Den befintliga pulverprodukten för mjukgjord PVC produceras sedan tidigare av en legotillverkare i Storbritannien med vilken Deflamo har ett nära samarbete. Sammantaget ger detta bolaget möjlighet att ingående utvärdera vilken teknik som kommer att vara den mest resurs- och kostnadseffektiva, samt när och i vilken omfattning en tilläggsinvestering görs.

Pilotanläggningen står sålunda som beskrivits ovan i dagsläget ännu inte klar för produktion av kommersiella volymer av pulverprodukten för mjukgjord PVC. Däremot finns ett flertal områden som under tiden har utvecklats och effektiviserats, bl.a. rörande Deflamos vätskebaserade produkter och pulverprodukter för andra områden än mjukgjord PVC.

• Utveckling och driftsättning för produktion av alla vätskebaserade produkter, Apyrum Liquid innefattande produkten Apyrum Biofiber, har genomförts med mycket lyckade resultat. Tillverkning och leverans av dessa kan nu ske i kommersiella kvantiteter.
  • Utvärdering av de pulverprodukter som kan tillverkas idag görs genom tester i andra plaster än mjukgjord PVC. Flera olika pulverrecept som bolaget har utvecklat den senaste tiden ska utvärderas i olika plaster och material och där dess unika egenskaper är till fördel. Exempel är vattenbaserad färg och lack, bestrykning och lim.

• Fabriken har nu god kapacitet att arbeta med produktutveckling, både egen och tillsammans med kunder. Under våren har mer än 60 olika prover och prototyper tillverkats och utvärderats, dels i direkta kundprojekt men också i nationella och europeiska utvecklingsprojekt där Apyrum ingår.

• Fabriken i Karlshamn har övertagit, och utökat, den produkt- och materialhantering som tidigare skötts i Malmö. Detta har inneburit stora förbättringar och effektiviseringar av lager- och systemhantering samt kvalitetsanalyser och logistik.

• Installationer och rutiner har gjorts på ett sådant sätt att verksamheten är förberedd, och har kapacitet, för betydande uppskalning i produktionen.

• Under uppbyggnaden har verksamheten i Karlshamn löpande följt och uppgraderat de säkerhetsföreskrifter och regelverk som gäller för hantering av kemikalier, exempelvis för organiska syror och baser.

• Pilotfabriken är för närvarande bemannad med en verksamhetsledare och en operatör, samt projektledare och labbresurs för process- och produktutveckling.

Läs mer om Deflamo AB på www.deflamo.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johnny Bodin, VD
E-mail: johnny.bodin@deflamo.com

Fredrik Westin, CTO
Tel: +46 (0)704-18 49 59
E-mail: fredrik.westin@deflamo.com

Om DeflamoDeflamo är ett specialkemiföretag som utvecklar, producerar och marknadsför miljömässigt överlägsna flamskyddsmedel under produktnamnet Apyrum. Apyrum är ett patenterat, miljöanpassat och biologiskt
nedbrytbart alternativ till farliga flamskyddsmedel som är skadliga för miljö och hälsa. Bolaget är listat på Nasdaq First North. Avanza är bolagets Certified Advisor.

Deflamo är ett specialkemiföretag som utvecklar, producerar och marknadsför miljömässigt överlägsna flamskyddsmedel under produktnamnet Apyrum. Apyrum är ett patenterat, miljöanpassat och biologiskt nedbrytbart alternativ till farliga flamskyddsmedel som är skadliga för miljö och hälsa.

Vårt mål är att ersätta miljöskadliga konventionella flamskyddsmedel i plaster, polymera material, papper, trä och textilier. En central del i Deflamos erbjudande är att hjälpa kunderna med formulering, testning och införande av flamskyddade produkter med Apyrum. Detta bidrar till att våra kunder kan utveckla nya produkter med miljöanpassad profil både billigare och snabbare.

Deflamo AB är ett publikt svenskt aktiebolag som är listat på Nasdaq First North. Avanza är bolagets Certified Advisor.