Svenskt miljöflamskydd kan vinna BBC World Challenge 2006

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2006 11:25 CET

Nu avgörs det vem som ska vinna årets upplaga av miljöinnovationstävlingen BBC World Challenge. Den svenska uppfinningen och flamskyddsmedlet Apyrum® är med i den spännande finalen och av flera hundra bidrag återstår nu endast tolv miljöinnovationer varav Apyrum är en av finalisterna.

GLOBAL KONKURRENS
Under stark medial exponering och i global konkurrens avgörs vem av finalisterna som ska vinna årets tävling. Varje innovation visas upp på tävlingens hemsida, på en halvsida i Newsweek samt i ett 10 minuter långt reportage i Tv kanalen BBC World. Vem det är som ska vinna avgör publiken genom att avge sin röst på sin favorit på hemsidan.

Det svenska bidraget heter Fire Proof juice och är inlämnad av Trulstech som är uppfinnare av Apyrum eller MHE som den också kallas på vissa geografiska marknader. TV inspelningen för det reportage som nu ska sändas gjordes av BBC med DEFLAMO och Trulstech under september.

PÅ TV I HELA VÄRLDEN
På hemsidan har trailern för Fire Proof Juice just publicerats och de som vill kan redan nu få en försmak av tv reportaget. Länk till tralier för Fire Proof Juice här

I morgon och i övermorgon har alla möjlighet att se hela programmet på BBC World som sänds:

den 4:e november, kl. 09.30 och 16.30. (CET)
den 5 november, 03.30, 13.30 and 21.30. (CET)

Fire Proof Juice kommer att publiceras i Newsweek i Issue 13 November som säljs från den 6 november.

Passa på att titta och läs om Fire Proof Juice och de andra bidragen på tävlingens hemsida, TV-kanalen BBC World och i tidskriften Newsweek.

PUBLIKEN RÖSTAR FRAM VINNAREN
Det är publiken som avgör vem som vinner World Challenge genom att rösta på tävlingens hemsida. Röstningen är öppen nu och pågår t.o.m den 17 november, kl. 17.00.

Kort om BBC World Challenge
BBC World Challenge är en årlig miljöinnovationstävling, som har startats av TV-kanalen BBC World, Nyhetsmagasinet Newsweek och Shell. Tävlingen, som har till uppgift att lyfta fram goda exempel inom miljöinnovationsområdet, lockar varje år till sig hundratals innovatörer och skapare av miljöprojekt som tävlar om äran och en rejäl prischeck. Under 2005 års upplaga av tävlingen deltog totalt 457 bidrag från hela 77 länder!

Kort om DEFLAMO och Apyrum
DEFLAMO är ett svenskt företag som marknadsför och producerar det miljövänliga flamskyddsmedlet Apyrum i samarbete med Trulstech. DEFLAMO äger en exklusiv licens för stora delar av Europa och Östeuropa. Trulstech använder varumärket MHE för produkten på andra marknader. Apyrum är det första riktigt miljövänliga flamskyddsmedlet och produkten har fått mycket stor uppmärksamhet i media, av industrin och av institut och av forskare.

Fredrik Westin 070-418 49 59