Hur gott är inte detta?!?!

Delicatovåfflan - för våffeldagen och alla andra dagar

Hallon och lakrits, pommes frites och mjukglass eller semmelsoda. Att kombinera två goda ting blir ju alltid gott, eller?

Ofta så blir nya kombinationer en vattendelare. Traditionisterna mot revolutionärerna kivas om huruvida saker bör hållas isär eller kombineras. Men när Delicatovåfflan nu presenteras finns ingen tvekan, kombinationen är oslagbar.

Konditoritillverkaren Delicato har många kända klassiker, Punschrullen, Mazarinen och Biskvin. Men det är företagets ikoniska Delicatoboll som hamnar i centrum när den kombineras med en annan klassiker för att fira den kommande Våffeldagen. Genom att blanda våffelsmet och smula i bitar av en Delicatoboll så får en annars kanske smaklösa våfflan en makalös förvandling med hjälp av choklad- och kokosbitar. I sin enkla tappning liknar smaken den sin mer pretentiösa kusin crêpen med nutella och kokos, en fransk klassiker.

–För den ivrige kan våfflan ätas i sin enkelhet, men jag föredrar att rulla ihop våfflan tillsammans med glass, grädde och en till Delicatoboll – eftersom att more is more, vilket lindrar även det mest svårstillade sockerbegäret, säger Sofia Brandberg, marknadschef på Delicato.

Receptvideo i sin helhet går att se på Delicatos Facebook LÄNK.

Recept för Delicatovåffla:

För cirka 4-6 våfflor behöver du:

En sats våffelsmet

Två Delicatobollar

Tips på topping:

Delicatoboll

Glass

Grädde

Chokladsås

Vad du än tycker är gott!

Gör så här:

Sätt våffeljärnet på medelhög värme.

Smula två Delicatobollar till mindre bitar och blanda ihop våffelsmeten efter recept

Häll i ungefär en halv deciliter smet i järnet. Smula på Delicatobollarna och täck sedan chokladsmulorna med mer smet.

Stäng järnet och vänta tills våfflorna är gyllenbruna.

Toppa med förslagsvis glass, en klick grädde och en Delicatoboll.

NJUT!

Delicato grundades 1948 av Einar Belvén och är idag ett familjeägt företag i andra generationen.Einar var en nytänkande man med en kunskap om konditorihantverk och affärer som inte många kan mäta sig med. Idag arbetar drygt 150 personer i vårt bageri i Segeltorp, söder om Stockholm, med att fortsätta med det Einar startade: Att baka fika till folket!

Många av våra bakverk är idag älskade klassiker såsom Delicatobollen och Punchrullen men vi bjuder på så mycket mer än så; både tårtor, skumraketer, cheesecakes och hela tiden har vi nya spännande saker på gång – alla bakade med en stor skopa kärlek och en gnutta humor!