EMC CLARiiON AX150 ger avancerad lagring åt mindre företag

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 09:26 CEST

För små och medelstora företag lanserar EMC idag lagringssystemen CLARiiON AX150 och AX150i som ska göra lagring så enkelt som möjligt för en bred skara kunder.

De nya produkterna kommer från EMC Insignia, den del av EMC som tillverkar produkter för små och medelstora företag. AX150 och AX150i finns tillgängliga via EMC:s partner samt från Dell, då med namnet Dell│EMC AX150 och AX150i.

Lagringssystemen är baserade på EMC CLARiiONs RAID-arkitektur och skiljer sig åt sinsemellan genom att AX150 baseras på fibre channel-teknik och AX150i på iSCSI. Disksystemen är enkla att använda, har bättre prestanda än tidigare modeller och har även bättre skydd av data.

Kunder kan själv installera disksystemet som kan kopplas ihop med upp till 10 servrar och innehålla diskar med sammanlagd lagringskapacitet på allt från 750 GB till 6 TB.

Nyheter i AX150 och AX150i är:
• Stöd för SATA II-diskar. De nya diskarna har högre lagringskapacitet och bättre pris/prestanda-förhållande. För bättre prestanda levereras de med stöd för NCQ, Native Command Queuing, vilket ger effekter främst på tillämpningar som e-posthantering och fildelning.
• iSCSI Installation Wizard. Verktyg som gör installationen så enkel som möjligt för slutkunden.
• Förbättrat skydd av data. Disksystemen har stöd för upp till åtta så kallade snapshots, ögonblicksbilder av innehållet på diskarna. Det förbättrar funktioner för backup och återtagning av data.
• Förbättrad tillgänglighet. AX150-systemen levereras med dubbla kontrollerkort och nätaggregat för kontinuerlig drift.

– EMC CLARiiON AX 150 är designad med användbarheten i fokus, säger Max Leissner, produktchef på EMC Sverige. AX150 är en lättanvänd, pålitlig och kostnadseffektiv lagringslösning som kan hjälpa små och medelstora företag konsolidera, automatisera och skydda information som är kritisk för affärsverksamheten.

EMC CLARiiON AX150-systemen är kvalificerade för att köras med Brocade Silkworm 3250 VL2E och QLogic 3050 8-portars fibre channel-switchar samt Emulex LP101-E, LP982-E, QLogic QLA200-E och QLA2340-E HBA. AX150 för fibre channel har stöd för Windows 2000, Windows Server 2003, Linux, Netware, Solaris och VMware ESX. AX150i har stöd för Windows 2000, Windows Server 2003 och Linux..

Max Leissner, produktchef EMC Sverige, telefon: 08-555 120 67, 070 – 565 46 53 e-post: Leissner_Max@emc.com

EMC Corporation (NYSE:EMC) är världens ledande leverantör av produkter, tjänster och lösningar för lagring och hantering av information som hjälper organisationer att maximera värdet av sin information till lägsta totalkostnad vid varje tidpunkt i informationens livscykel.. I Sverige har EMC funnits sedan 1995, med kontor i Stockholm och Göteborg. Information om EMC:s produkter och tjänster finns på www.sweden.emc.com respektive www.emc.com