EMC och Intel i tekniskt samarbete

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 10:22 CEST

EMC och Intel presenterar ett flerårigt avtal som innebär att Intel ska sälja lagringslösningar för små och medelstora företag baserade på teknik från EMC.

Enligt avtalet ska Intel erbjuda ett lagringssystem baserat på EMC CLARiiON AX150, ett system riktat mot små och medelstora företag som lanserades tidigare i veckan. AX 150 är ett lättanvänt och kostnadseffektivt lagringssystem, samtidigt som det innehåller såväl avancerade funktioner som säkerhet i form av redundant kylning och strömförsörjning.

Lagringssystemet ska erbjudas via Intels distributörer och återförsäljare som kommer att sätta sitt eget namn och varumärke på produkten. Intel har fler än 160 000 distributörer och återförsäljare i hela världen med starkt fokus på Asien, Östeuropa och Sydamerika.

Lagringssystemen inom EMC CLARiiON använder sig av Intel-processorer och som en del av avtalet kommer Intel att förbättra sina processorer så att de hela tiden anpassas efter de föränderliga krav som finns inom lagringsområdet.

Med start i maj månad blir Intel SSR212PP Storage System tillgängligt på marknaden. Lagringssystemet är baserat på EMC CLARiiON AX150 och kan ha upp till 12 stycken SATA II-hårddiskar med sammanlagd diskkapacitet på 6 TB och finns med iSCSI- eller fibre channel-anslutning.

Max Leissner, produktchef EMC Sverige, telefon: 08-555 120 67, 070 – 565 46 53 e-post: Leissner_Max@emc.com

EMC Corporation (NYSE:EMC) är världens ledande leverantör av produkter, tjänster och lösningar för lagring och hantering av information som hjälper organisationer att maximera värdet av sin information till lägsta totalkostnad vid varje tidpunkt i informationens livscykel.. I Sverige har EMC funnits sedan 1995, med kontor i Stockholm och Göteborg. Information om EMC:s produkter och tjänster finns på www.sweden.emc.com respektive www.emc.com