EMC och RSA sätter ny standard för säkring av lagring

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 08:47 CET

EMC integrerar avancerad teknik från EMC:s säkerhetsdivision RSA med lagringssystemet EMC Symmetrix DMX-3 för att kunna erbjuda kunder en säker lagring av företagets mest kritiska information.

På RSA Conference 2007 lanserade RSA, EMC:s säkerhetsdivision, en säkerhetslösning för autentisering, identifikation och övervakning av tillgången till informationen på EMC:s marknadsledande lagringssystem Symmetrix DMX-3.

– Informationssäkerhet är på allas läppar just nu och integrationen av RSA-teknik med EMC:s hårdvara kommer att hjälpa våra kunder att skydda kritisk information. Kunderna vill helst ha inbyggda säkerhetsfunktioner, inte en påklistrad lösning, och det kan vi ge dem nu, säger David Rogner på EMC Sverige.

Bland de säkerhetsfunktioner som presenteras för Symmetrix DMX-3 finns:
* Symmetrix Service Credential - Secured by RSA. För att skydda informationen på lagringssystemet används RSA:s tvåfaktorautentisering av servicepersonal som har tillgång till systemet med kryptering och individuella lösenord.
* Skyddad övervakningslogg. En funktion för IT-chefer och administratörer som på ett säkert sätt kan övervaka och spåra alla administrativa aktiviteter som görs på en Symmetrix DMX-3.
* EMC Certified Data Erasure. Uttjänta eller trasiga hårddiskar som ska plockas ut ur systemet raderas på ett sätt att ingen information kan utvinnas ur dem. På det sättet minimeras risken att känslig data hamnar i fel händer. Raderingen är certifierad enligt det amerikanska försvarsdepartementets specifikation 5220.22-M.

EMC presenterar också andra nyheter i Symmetrix DMX-3:
* Stöd för 4 GB/s fibre channel och FICON på nya och befintliga lagringssystem. Kunder kan välja mellan att bara köra 4 GB/s eller mixa med 2 GB/s.
* Stöd för RAID 6 vilket ger ett bredare val av dataskydd.
* Stöd för dynamisk partitionering av cacheminnet vilket innebär att minnesresurserna kan delas upp i så många som åtta dynamiska partitioner för olika applikationer.
* Prioritering av applikationer så att de som kräver snabbare responstider kan få det.
* Mjukvaran SRDF/A kan nu bevaka fjärrreplikering av data och buffrar den på disk om det skulle uppstå tillfälliga avbrott eller trafikstockning i nätet.

Alla de nya funktionerna blir tillgängliga under det första kvartalet 2007.

David Rogner, EMC Sverige, 08 -55 51 20 21, rogner_david@emc.com

About RSA
RSA, The Security Division of EMC, is the expert in information-centric security, enabling the protection of information throughout its lifecycle. RSA enables customers to cost-effectively secure critical information assets and online identities wherever they live and at every step of the way, and manage security information and events to ease the burden of compliance.
RSA offers industry-leading solutions in identity assurance & access control, encryption & key management, compliance & security information management and fraud protection. These solutions bring trust to millions of user identities, the transactions that they perform, and the data that is generated. For more information, please visit www.RSA.com and www.EMC.com