EMC öppnar utvecklingscenter i Ryssland

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2007 10:32 CET

I S:t Petersburg i Ryssland startar nu EMC ett nytt utvecklingscenter för mjukvara och företaget kommer att investera 100 miljoner dollar i landet under de kommande fyra åren. Chef blir Igor Agamirzian, en veteran med 25 års erfarenhet inom datorvetenskap.

EMC gör en storsatsning på den ryska marknaden genom att öppna det nya mjukvarucentret i S:t Petersburg i kombination med investeringen på 100 miljoner dollar.

– Ryssland är en viktig och snabbt växande marknad för EMC. Ryska företag satsar i allt större grad på teknik för att hantera sin informationsstruktur och landet har också några av de duktigaste utvecklarna och matematiker som finns. Vi ser fram emot att få kunna locka dem till EMC och låta deras bidrag bli till nya och spännande produkter som alla våra kunder sedan kan driftsätta, säger Sanjay Mirchandani, senior vice president för Emerging Markets & International Development på EMC.

Utvecklingscentret kommer att ledas av Igor Agamirzian som närmast kommer från Microsoft där han arbetat i olika ledande roller under 11 år. Han har 25 års erfarenhet av IT-branschen med en masterexamen i matematik och doktorsavhandling i datorvetenskap från universitetet i S:t Petersburg som grund.

För närvarande arbetar cirka 100 personer för EMC i Ryssland och företaget tror att antalet anställda kommer att öka till fler än 250 personer innan årets slut.

Förutom i Ryssland har EMC mjukvaruutvecklingscenter i Belgien, Indien, Irland, Israel, Kina och USA.

EMC är världens sjätte största leverantör av mjukvara med mjukvarurelaterade intäkter på 4,2 miljarder dollar under år 2006. Företaget är ledande inom områden som informationshantering, lagringsmjukvara, virtuell infrastruktur, identitetshantering och innehållshantering.