EMC World 2014: EMC presenterar nya lösningar för det hybrida molnet

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 10:09 CEST

– Teknikinnovationer för Software-Defined Storage och Hyperscale-lagringsinfrastruktur omdefinierar lagring och gör Cloud Scale tillgängligt för alla

EMC World 2014, Las Vegas, 6 maj 2014: Under EMC World 2014, som just nu äger rum i Las Vegas, presenterade EMC i dag nya mjukvarudefinierade lagringsprodukter och tekniker som lyfter de olika fördelarna hos publika och privata moln. De nya lösningarna ger tjänsteleverantörer och kunder, i alla branscher en ökad effektivitet, flexibilitet, säkerhet och kontroll i det hybrida molnet.

EMC World 2014 genomförs i Las Vegas mellan 5-8 maj med över 15 000 deltagare från hela världen. EMC Sverige finns representerade med en grupp svenska kunder och partners.

Nyhetssammanfattning:

• Idag ser vi de stora trenderna mobilitet, sociala medier, molntjänster och Big Data, dessa styr utvecklingen och förändringen hos tjänsteleverantörer och kunder i alla branscher och storlekar. Dessa verksamheter konkurrerar om att utveckla nästa generations applikationer och på ett bättre sätt utnyttja Big Data-analys för att omdefiniera sin verksamhet och sina IT-strategier.
  • EMC omdefinierar lagring och gör nu cloud-skalbarhet tillgängligt för alla med nya mjukvarudefinierade produkter som möjliggör för kunder att dra nytta av fördelarna i både det publika och det privata molnet.
  • Nya EMC Elastic Cloud Storage (ECS) Appliance är en banbrytande hyperscale-lagringsinfrastruktur som ger samma användarvänlighet, flexibilitet och kostnadsfördelar förknippat med det publika molnet med säkerheten och kontrollen i ett privat moln som finns inom företagets väggar. (läs separat pressmeddelande här).
  • Nya ViPR 2.0 Software-Defined Storage, standardiserar och automatiserar lagringsinfrastrukturen, förenklar hanteringen av både dagens och morgondagens lagringsinfrastruktur med nya datatjänster som stöttar nästa generations applikationer, plattformar och Big Data-analys. (läs separat pressmeddelande här).

– IT-branschen genomgår just nu den största förändringen någonsin med samtidiga förändringar inom IT industrins alla lager. Detta drivs av miljarder av uppkopplade enheter som bara är början, miljarder användare av sociala och rika applikationer som finns i miljontals, utan stopp på innovation. Vi ser många affärsmodeller och branscher helt omdefinieras av mjukvara, inte en enda bransch eller organisation är immun mot denna förändring på sikt. Prioriteringen för kunder i dag är att få IT i linje med verksamhets och organisationskrav samt skapa konkurrensfördelar genom att utnyttja styrkorna i mobilitet, sociala medier, molntjänster och Big Data, och detta genom att samtidigt maximera sina befintliga investeringar, säger Magnus Backman, Field CTO på EMC Sverige, som är på plats på EMC World i Las Vegas och fortsätter:

– Den hybrida molnmodellen ger kunderna möjlighet att enkelt och kostnadseffektivt köra program i eller utanför deras datacenter och det är detta som möjliggörs av dagens mjukvarudefinierade produkter. Det är också i dessa lösningskategorier kunder hittar en gemensam plattform att investera i som både kan bära gårdagens och morgondagens applikation och workload.

Den tredje plattformens IT baseras på trender som molnet, mobilitet, sociala medier och Big Data och skapar nya möjligheter – och konkurrensbaserade hot – för verksamheter i alla typer av branscher. Nya mobila applikationer servar hundratals miljoner användare och genererar tusen gånger mer information än deras föreångare. Detta leder till att organisationer omdefinierar sin verksamhet med mjukvara och förändrar datacenter till helt virtualiserade och automatiserade privata moln, samtidigt som vissa applikationer körs i privata moln. När dessa kombineras skapas hybridmoln, där nästan alla applikationer bidrar till att göra IT mer effektivt, flexibelt och kostnadseffektivt.

Förra veckan publicerade the Economist Intelligence Unit en rapport som visade att 63 procent av chefer planerar att öka sitt förtroende för IT och ge både interna och externa IT-resurser genom en tydlig förflyttning mot en hybrid molnmodell.

Produktnyheter

• Nya EMC Elastic Cloud Storage (ECS) Appliance (tidigare känt som “Project Nile”) är en ny hyperscale molnlagringsinfrastruktur. ECS Appliance erbjuder upp till 28 procent lägre ägandekostnad än publika molnalternativ från Amazon and Google. (Läs separat pressmeddelande om EMC ECS här)
  • En ny version av EMC ViPR Software-Defined Storage Platform – EMC ViPR 2.0 – skapar nya möjligheter som förenklar hanteringen av både befintliga och nya lagringsinfrastrukturer samt möjliggör för nya datatjänster att stötta nästa generations applikationer och Big Data-analys. (Läs separat pressmeddelande om EMC ViPR här)
  • Nya EMC Data Domain DD2200 erbjuder ett skyddat lagringssystem med enterprise-klassade fördelar som specifikt designats, prissatts och optimerats för kunder i mellansegmentet. (Läs mer i EMC Pulse Blog)
  • Förra veckan presenterade EMC nya produkter och funktioner till den branschledande VNX-familjen av hybrida lagringslösningar, inklusive den nya lagrings-arrayen VNXe3200 som är tre gånger mer effektiv än tidigare VNXe-lösningar. Samtidigt lanserades EMC ‘Project Liberty’ samtidigt som EMC D@RE (Data-At-Rest-Encryption) adderades till VNX-serien (Läs separat pressmeddelande om VNX här).

Följ fler nyheter från EMC World:

Kontakt
Magnus Backman, Field CTO EMC Sverige, telefon: 076-118 91 01, e-post: Magnus.Backman@emc.com

Jan Hesselberg, Marketing Manager EMC Norden & Baltikum, telefon: 070-258 20 71, e-post: jan.hesselberg@emc.com

Om EMC
EMC bygger informations- och virtualiseringsinfrastrukturer som hjälper människor och organisationer runt om i världen att frigöra kraften i sin digitala information. EMC:s erbjudande inom informationshantering - säkerhetskopiering, lagring, big data, arkivering, säkerhet,deduplicering, data federation och innehållshantering – hjälper våra kunder att ta sig till nästa nivå av informationshantering och leverera IT som tjänst som en del i sin resa mot molnet. För mer information, besök www.emc.com.