Nätbankskunder vill ha ökad säkerhet

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 09:16 CET

91 procent av användarna vill ha en starkare säkerhet med bättre autentisering när de loggar på nätbanken. Samtidigt sjunker förtroendet för nätbankerna, enligt en undersökning som EMC:s säkerhetsdivision RSA har utfört.

RSA, EMC:s säkerhetsdivision, publicerar idag resultat från sin fjärde årliga undersökning med namnet Financial Institution Consumer Online Fraud Survey, som undersöker hur användare upplever finansiella institutioner och banker på internet.

Undersökningen visar på några intressanta punkter:
• 69 procent tycker att bankerna borde byta ut det befintliga inloggningssystemet med ett som har starkare säkerhet.
• 82 procent av de tillfrågade vill att bankerna inför övervakning av inloggningssessioner för att hitta ovanliga beteendemönster hos den inloggade för att säkerställa att den som är inloggad verkligen är den som ska ha tillgång till nätbanken. Liknande teknik används av kreditkortsföretag.
• 82 procent av nätbankskunderna är misstänksamma mot e-postmeddelanden som påstås komma från banken. Anledningen till det är de försök till nätbedrägerier som har blivit kända under de senaste åren. Samma siffra år 2005 var 79 procent och 70 procent år 2004 vilket tyder på att medvetenheten om nätbedrägerier eller phishing har ökat.
• 44 procent av de svarande säger sig ha blivit mer oroliga för att råka ut för olika typer av attacker som trojaner och program som registrerar tangenttryckningar.

Frågorna aktualiserar även förhållanden på den svenska bankmarknaden, enligt RSA:s Sverigechef Håkan Melin:

– Generellt är internetbankernas säkerhet bättre i Sverige än i de länder undersökningen genomfördes i. Det har dock genomförts lyckade attacker mot svenska banker, vilket varken har undgått media eller bankernas kunder. Frågan bankerna måste ta ställning till kortsiktigt är vilka kompletterande säkerhetslösningar som finns och hur de påverkar kundernas användarupplevelse. Givetvis är det önskvärt att inte behöva byta ut dagens inloggningsverktyg, utan att i möjligaste mån bygga vidare på säkerheten genom transparanta lösningar, något som bland andra RSA under ett antal år har utvecklat koncept för.

Undersökningen genomfördes på webben i december 2006 och 1 678 vuxna personer från åtta olika länder, nämligen Australien, Frankrike, Indien, Singapore, Spanien, Storbritannien, Tyskland och USA, deltog i undersökningen.

Håkan Melin, Country Manager, Sweden , RSA, The Security Division of EMC,
Telefon: 08-725 09 03, e-post: hmelin@rsa.com

About RSA
RSA, The Security Division of EMC, is the expert in information-centric security, enabling the protection of information throughout its lifecycle. RSA enables customers to cost-effectively secure critical information assets and online identities wherever they live and at every step of the way, and manage security information and events to ease the burden of compliance.

RSA offers industry-leading solutions in identity assurance & access control, encryption & key management, compliance & security information management and fraud protection. These solutions bring trust to millions of user identities, the transactions that they perform, and the data that is generated. For more information, please visit www.RSA.com and www.EMC.com