RSA och EMC förstärker säkerheten med nya initiativ

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 08:44 CET

EMC:s säkerhetsdivision RSA presenterar en mängd nyheter som förstärker informationssäkerheten för organisationer och hjälper dem lösa sina mest känsliga och komplexa säkerhetsutmaningar.

På säkerhetskonferensen RSA Conference 2007 i San Francisco lanserade RSA, säkerhetsdivisionen inom EMC, produkter och initiativ inom säkerhetsområdet.

– Informationssäkerheten är, trots de stora investeringar som gjorts på säkerhetsområdet, fortfarande relativt låg. Dataintrången blir allt fler och fyra av fem organisationer hyser liten tilltro till att deras information är riktigt säker. Det är dags att göra en omfokusering på säkerhetsområdet från att skydda ingångarna till nätverket till informationen i sig. På det sättet kan våra kunder känna sig säkrare på att tillgångarna och slutanvändarna är skyddade och att investeringar istället kan göras på att skapa nya affärsmöjligheter, säger Håkan Melin, country manager för RSA på EMC Sverige.

Bland de nyheter och initiativ som EMC presenterar finns:
• Uppköp av det indiska företaget Valyd som direkt kommer att ge RSA:s kunder tillgång till nya krypteringslösningar som:
o RSA Database Security Manager för kryptering av databaser från en rad olika tillverkare som IBM, Microsoft, Oracle, Sybase, och Teradata.
o RSA File Security Manager som skyddar och krypterar känslig information inuti filer från externa och interna attacker.
• Nya samarbeten med tillverkare som CipherOptics, Decru and NeoScale Systems för att förstärka skyddet och krypteringen av information i alla delar i IT-infrastrukturen oavsett om det handlar om applikationer, databaser, disksystem, filer, bandstationer eller nätverksprodukter.
• Nya och utökade samarbeten med företag om att integrera autentiseringslösningen RSA SecurID i lösningar från MXI Security, Privaris, UPEK, RedCannon, Research In Motion och SanDisk.
• Nya EMC/RSA-tjänster som hjälper kunder med säkerhetsklassificering av data, driftsättning av datakryptering på lagringssystem samt administration av informationssäkerheten.

Håkan Melin, country manager, Sweden, RSA, The Security Division of EMC,
Telefon: 08-725 09 03, e-post: hmelin@rsa.com

About RSA
RSA, The Security Division of EMC, is the expert in information-centric security, enabling the protection of information throughout its lifecycle. RSA enables customers to cost-effectively secure critical information assets and online identities wherever they live and at every step of the way, and manage security information and events to ease the burden of compliance.
RSA offers industry-leading solutions in identity assurance & access control, encryption & key management, compliance & security information management and fraud protection. These solutions bring trust to millions of user identities, the transactions that they perform, and the data that is generated. For more information, please visit www.RSA.com and www.EMC.com