I panelen från vänster: Håkan Nyberg, Casper von Koskull och Jon Åsberg.

Nordeas VD: Sveriges konkurrenskraft påverkar bankernas möjligheter att växa

- Jag önskar en större öppenhet mellan näringsliv och politiker att prata om hur Sverige kan bli mer konkurrenskraftigt. Norden är den tionde största ekonomin i världen. Vi har en stark handel och industri och bankerna är ihopkopplade till den underliggande ekonomin, säger Casper von Koskull, vd på Nordea.

Det framgick på seminariet ”Finns storbankerna kvar om tio år”, som arrangerades av Deloitte och Affärsvärlden i Almedalen. I panelen medverkade Casper von Koskull, vd Nordea och Håkan Nyberg, CEO på Nordnet. Moderator var Jon Åsberg på Affärsvärlden.

Hela bank- och finansbranschen vittnar om den pågående stora omvandlingen som inleddes med finanskrisen 2008. Bankerna får alltid stor publicitet, många gånger är kritiken stor. Panelen var överens om att hela branschen långsiktigt måste anpassa sig till kundernas och politikernas nya krav.

- Kunderna vill ha trygga helhetslösningar, inte malet i olika delar som i en salami. Om några år är vi alla fintech-bolag, snabba kundanpassade finansiella aktörer med utvecklande teknologiska lösningar, säger Casper von Koskull.

Alla tjänster från kommersiella företag är inte gratis. Aktörer som inte tar betalt genom avgifter som courtage behöver söka andra intäktskällor som till exempel via annonsering. Använder man en reklamfinansierad tjänst på internet betalar man kanske genom att dela med sig av information om intressen och vanor på internet. Trenden pekar snarare mot att allt fler kunder är beredda att betala för att slippa reklam.

- Kundernas ökande digitala mognad sätter press på alla aktörer. Vi påverkas också hur reglerna för verksamheterna utvecklas. Men vi kan inte lägga ut branschens problem på kunderna. Det måste vi hantera själva. Vi kan visa våra kunder på nya upplevelser de inte trodde var möjliga, samtidigt som kostnaderna kan minska tack vare ny digital teknik, säger Håkan Nyberg.

Casper von Koskull:

- Bankerna ligger nu på samma nivå på avkastning som börsbolagen. Att vara lönsam är förutsättningen för att kunna serva sina kunder. Ingen bank kan överleva utan kunder hur stor man är.

För mer information, vänligen kontakta Christer Ahlgren på chahlgren@deloitte.se och mobil 0708-14 23 20. Deloitte och Affärsvärlden arrangerar sju seminarier på Strandgatan 22 i Almedalen på temat; Hur skapar vi ett framgångsrikt Sverige?

Måndag, Är globaliseringen slut nu?

Måndag, Smarta städer – hot eller möjlighet?

Tisdag, Sveriges konkurrenskraft – kan vi vända trenden?

Tisdag, Kan Sverige bli ett nytt finanscentrum?

Onsdag, Så löser vi bostadskrisen – snabbt!

Onsdag, Kan näringslivet rädda skolan?

Onsdag, Finns storbankerna kvar om tio år?

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 225 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.