​Zlatans Manchester United i topp när storklubbarna fortsätter att växa

​Zlatans Manchester United i topp när storklubbarna fortsätter att växa

Zlatans Manchester United leder nu intäktslistan för Europas fotbollsklubbar och går om Real Madrid som haft förstaplatsen i 11 år. Uniteds intäktsökning drivs framförallt av större kommersiella intäkter som väntas fortsätta öka tack vare nya rekordstora medieavtal, enligt rapporten Football Money League från Deloitte.

Samtliga tre toppklubbar Real Madrid, FC Barcelona och Manchester United passerade drömgränsen på 500 miljoner euro i intäkter 2015/16. Nu ett år senare omsätter samtliga dessa tre klubbar över 600 miljoner euro. Utöver dessa tre växte även Bayern Münchens omsättning med 25 procent och närmar sig den nya drömgränsen med 592 miljoner euro i omsättning.

– Samtjdigt som ekonomin växer för flera storklubbar är det skilda världar mot de svenska klubbarna som under förra säsongen genererade tillsammans 160 miljoner euro, det vill säga enbart 23 procent av vad bara Manchester United omsätter, säger Andreas Frountzos, partner inom Deloitte Sports Business Group.

Rapporten bifogas. För mer information kontakta Andreas Frountzos Deloitte Sports Business Group på afrountzos@deloitte.se och mobil +46 76 847 20 31.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 244 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.