Hitachis Forest-maskiner anpassade för skogsbruket

Hitachis Forest-maskiner anpassade för skogsbruket

Att använda grävmaskin inom skogs- och virkesindustrin ställer särskilda krav. Hitachis importör Delvator AB säljer sedan ett par år skogsanpassade grävmaskiner som är optimerade för framkomlighet, säkerhet och prestanda i skogen.

Hitachi har två Forest-modeller, en i 15-tons- och en i 25-tonsklassen, ZX135USL-5B Forest respektive den större ZX225USL-5B Forest.
Båda är skogsanpassade grävare som baserats på de kompakta standardmodellerna med samma modellbeteckningar. Även om likheter finns med standardmaskinerna så är skillnaderna stora. De skogsanpassade maskinerna har över en halvmeters markfrigång och mellanrummet mellan överdel och undervagn har utökats. Detta medför att de kan ta sig fram i oländig terräng och djupa vattendrag där andra maskiner fastnar.
Undervagnen är dessutom kraftigare byggd och utöver förstärkningar har Hitachi även monterat underrullar med dubbel fläns för att förhindra att larvbanden krängs av i besvärlig terräng.
Även överdelen har anpassats för tuffare tag. Underplåtarna är tjockare och förarhytten är förberedd för skyddsgaller. Vindrutan är laminerad, rak och fast monterad. Maskinens konstruktion medför att stabiliteten ökar och därmed även lyftkapaciteten.
Skogsgrävarna från Hitachi passar ypperligt för kombinerade arbetsuppgifter i skogen, så som avverkning, dikning, skogsbilväg, plantering och virkeshantering både i och utanför skogen.

För mer information, kontakta:
Henrik Ivansson
Tel 0413-692 14, 0767-66 61 51