Premiär för Hitachis snabba 20-tonnare

Premiär för Hitachis snabba 20-tonnare

Smidigt format, men ökad prestanda. Det ger fördelar åt Hitachis bandgrävare ZX190LC-5 som gjort Sverigepremiär.

Det är Björklunds Gräventreprenad AB i Nyåker utanför Umeå som är först i Sverige med en Hitachi ZX190LC-5. Maskinen används på väg- och dikningsjobb och Björklunds ser fördelarna med att satsa på en maskin som är stor som en 20-tons maskin men som under skalet är byggd som storebror, 24-tonnaren Hitachi ZX210LC-5.

ZX190LC kan ses som en vidareutveckling av den något mindre ZX180LC. 190:an har uppgraderats med teknik från större grävare. På det sättet har den fått betydligt större motor, effektivare TRIAS hydraulsystem, grövre bomcylindrar och starkare undervagn. Allt kommer från ZX210LC-5.

Därmed har 190:an behållit den mindre maskinens format och grävaggregatet, men blivit mycket stark.

– Man upplever att den är stabil och kan jobba effektivt och snabbt, säger Rolf Björklund, som fortsätter som aktiv entreprenör även vid 73 års ålder.

– Vi vill ha hög kapacitet. Med ZX190LC-5 kan vi jobba effektivare på alla de vägjobb och dikningar vi arbetar med, säger han.

ZX190LC-5 har hittills varit en ”doldis” bland Hitachis bandgrävare. Men i Norge har 190:an varit ett populärt alternativ till både ZX180 och ZX210:an just på grund av sin utpräglade snabbhet. För Björklunds är det alltså samma mål som gäller.

Rolf Björklund driver entreprenadföretaget tillsammans med sonen Mikael och de har grävare, hjullastare och lastbilar i maskinparken.

FAKTA ZX190LC-5:

Maskinvikt:20000 kg

Motoreffekt:122 kW (164 hk)

Hydraulik:TRIAS

Räckvidd:9500 mm

Grävdjup:6340 mm

BILDTEXTER:

Nr 11:

73-åringen Rolf Björklund är först i Sverige med en ZX190LC-5. Rolf började köra grävmaskin redan på 1960-talet och tänker fortsätta köra så länge hälsan tillåter. ”Man mår bäst när man blickar framåt”, säger han och satsar på en effektiv bandgrävare. (Foto: Patrick Trägårdh)

Nr 13:

Björklunds maskin har utrustats med kromat insteg.

Nr 15:

Den kromade bågen är monterad för att skydda maskinen från skador.