Tre år gav mersmak

Tre år gav mersmak

När Dellenbygdens Kross AB utvärderade tre år med Hitachis 28-tons hjullastare blev resultatet så positivt att man återigen satsar på Hitachi.

Dellenbygdens Kross AB med 20-talet anställda har sitt säte i Delsbo i Hälsingland och en maskinpark som arbetar på projekt runt hela landet. En av företagets hjullastare är en 28 tons Hitachi ZW330 som under tre års tid hanterat malm och slagg vid Alloy AB:s stålverk i Vargön utanför Trollhättan.

De tre åren hos Alloys har satt maskinen på hårda prov. Uppskattningsvis har den hanterat kring 300 000 ton malm och slagg per år, under 2014 blev det 350 000 ton. Dessutom har den gått på tippar och i täkter i närområdet.

– Det har blivit totalt drygt 6000 bekymmersfria timmar under de här åren. Det har inte varit något krångel och servicen har fungerat mycket bra, säger maskinförarna Sivert Jansson, Robin Hult och Veine Jansson. När den kom på plats för tre år sedan var det den första i sitt slag i Sverige och oprövad för de tre. Men erfarenheterna är goda och nu är det dags för en ny maskin.

– Det blir en Hitachi ZW330 igen, men nu den senaste serie 5-modellen, säger Dellenbygdens vd Sten Linde.
Hitachis hjullastare ZW330-5 är avsedd för hög produktion. Alla maskiner i serie-5-modellen har ett optimerat hydraulsystem med ännu bättre känsla vid kombinerade rörelser med lyftarm och skopa. Det ger ett effektivare maskinarbete som spar tid. ZW330-5 har sexcylindrig Hino Steg IIIB-motor med avancerad motorstyrning som ger upp till tio procents reducerad bränsleförbrukning jämfört med tidigare, utan kraftminskning. Maskinen har två arbetsprogram, ett powerläge för hög produktion och ett standardläge. Drivlinan består av en momentomvandlare med powershift, samt differentialbroms.
När det gäller förarmiljön är hytten i ZW-5-modellerna rymligare med mer plats för benen, ny multifunktionsskärm med inbyggd backkamera och vindruta utan stolpar som ger bra runtomsikt. Den nya designen på hytten innebär också sänkt ljudnivå och mer förvaringsutrymmen. Föraren kan dessutom välja spakstyrning som tillval och tillsammans med ny förarstol, bättre klimatanläggning och förbättrad radio erbjuder ZW330-5 en av marknadens bästa arbetsplatser.

FAKTA HITACHI HJULLASTARE: Hitachis modellserie ZW-5 hjullastare finns i viktklasserna 12-48 ton och uppfyller miljökraven Steg 3B. Delvator är svensk generalagent för Hitachis anläggningsmaskiner. Maskinköpet från Delvator innebär:

• Maskinerna är anpassade för svenska förhållanden

• Skräddarsydd utrustning enligt kundernas önskemål

• CE-certifiering för maskin med utrustning• Prioriterad service

• Upp till 4 års garanti• Gratis 500-timmarsservice• Garantibesiktning

• Personlig support

• Utbildning

• För information om Delvator AB och Hitachi i Sverige, välkommen att kontakta Delvators vd Jonas Jaenecke, tel 0413-692 01.
BILDTEXTER:
1. Sivert och Veine Jansson är nöjda efter tre år med Hitachis hjullastare. Nu blir det en till.
2. Inget krångel och bra service, vittnar Dellenbygdens Kross om, och satsar på Hitachis hjullastare igen.

Delvator AB har huvudkontor i Eslöv, filial i Härnösand och ett rikstäckande nät av sälj- och servicebolag över hela Sverige.