Dematek erbjuder nu besiktning av pallställ.

Nu erbjuder vi besiktning av pallställ

Arbetsmiljölagen och dess föreskrifter ställer krav på dokumenterad kontroll av lagerinredningar var 12:e månad. Dematek kan nu erbjuda denna besiktningstjänst till sina kunder.

Lagermiljön, med olika typer av lagerinredning i kombination med högt  tempo och
trucktransporter har av myndigheter bedömts som riskmiljö. Pallställ med säkerhetsbrister kan orsaka såväl materiella skador som personskador. Detta betyder att kraven i den nya arbetsmiljölagen skall uppfyllas. Det yttersta ansvaret för att bestämmelserna efterlevs och i händels av olycka har VD eller delegerad underchef.

Ökad efterfrågan

Pasi Törmänen är instruktör på Demateks utbildningsavdelning och ansvarig för besiktning av pallställ.- Fler och fler av våra kunder efterfrågar denna tjänst. Speciellt de som redan har serviceavtal med oss vill ofta utöka serviceavtalet och även ”baka in” denna tjänst. I och med att vi förutom vårt serviceåtagande på lyftutrustning nu även kan erbjuda besiktning av pallställ förenklar vi för våra kunder. Även om kontrollen kan utföras internt på företaget så har man oftast inte kunnandet. Vi kan de lagar och förordningar samt standarder som gäller och har därför den rätta kompetensen för att kunna utföra den här typen av besiktningar, säger Pasi Törmänen.

Besiktigar hela lagermiljön

Besiktningen utförs enligt EU standarden
SS-EN15635 och sker okulärt samt att man kontrollerar att anläggningen stämmer
överens med tillgänglig dokumentation.

- Vi besiktigar hela lagermiljön och gör en helhetsbedömning. Bland annat går vi igenom att montaget blivit rätt utfört samt kontrollerar eventuella skador på pallstället. Vi mäter upp skador och gör en bedömning om det krävs åtgärder eller ej och om det krävs reparation eller
utbyte. Besiktningen avslutas med att kunden får ett besiktningsprotokoll,
säger Pasi Törmänen.

Vill du ha mer information om besiktning av pallställ – Ring Dematek 08 – 603 34 00 eler mejla dematek@dematek.se