Demoskops boprisindikator för juni: Kraftigt fall i hushållens boprisförväntningar

I samarbete med SEB genomför Demoskop varje månad sedan 2003 en mätning i syfte kartlägga allmänhetens bild av hur villa- och bostadsrättspriserna kommer att utvecklas framöver. Undersökningen mäter också vad man tror om reporäntans utveckling och huruvida man planerar att binda sina rörliga räntor, i de fall man har några, inom kort eller inte.

Demoskops och SEBs Boprisindikator är skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i denna mätning på 49 vilket är 18 enheter lägre än förra månaden.

Av de tillfrågade hushållen svarar 63 procent att de tror på stigande bostadspriser under det kommande året. Det är en nedgång med 13 procentenheter från förra månaden. Andelen som tror på fallande priser stiger till 14 procent jämfört med förra månadens 9 procent. Andelen som tror på stillastående priser ökar med sju procentenheter, till 17 procent. Den sammantagna effekten blir därför en kraftigt fallande Boprisindikator för juni månad.

På frågan vad hushållen tror om nivån på Riksbankens reporänta om ett år svarar de i genomsnitt att reporäntan då ligger på 0,09 procent, vilket är högre än förra månaden då förväntningarna låg på 0,03 procent.

Av de hushåll som helt eller delvis har rörlig ränta på sina lån svarar fem procent att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden. Det är två procentenheter högre än förra månaden.

Den pessimistiska synen på utvecklingen av de genomsnittliga bostadspriserna för de två senaste månaderna är negativ i alla regioner utom en. Boprisindikatorn faller mest i Stockholm, från 70 till 50 mätt som två månaders medelvärde och med rekordstora 30 enheter för den enskilda månaden. I Västra Götaland faller medelvärdet över två månader med 11 enheter till 60 och i Östra Götaland med 1 enhet till 62. I Skåne ligger Boprisindikatorn på 56 mot förra månadens 61. I Norrland faller den med 6 enheter till 61. Den enda region där förväntningarna stiger är Svealand, utom Stockholm, där den går upp med 2 enheter till 62 (genomsnittliga värden av de två senaste månaderna).

SEB:s privatekonom Jens Magnusson säger bla i deras pressmeddelande kring den senaste mätningen:

Förväntningarna på boprisutvecklingen sjunker nu kraftigt. Det är med all sannolikhet införandet av amorteringskravet som är orsaken och den fyra månader långa uppgången från januari är nu nästan utraderad. Samtidigt ska man komma ihåg att det fortfarande är en stor majoritet som tror på stigande priser och det återstår att se om det här är en temporärar eller tillfällig effekt.”

Den största nedgången i boprisförväntningarna ser vi i Stockholm. För första gången sedan vi började studera Boprisindikatorn på regionnivå i januari 2012 så ligger indikatorn lägst i Stockholm. Den senaste månaden faller Boprisindikatorn i Stockholm från 65 till 35. Det är en rekordstor nedgång och återspeglar kombinationen av höga priser och en osäkerhet kring vad amorteringskravet kommer att innebära.”

Demoskops och SEBs undersökning genomförs månatligen inom ramen för Demoskops telefonomnibus och baserar sig 1.000 intervjuer med ett slumpmässigt urval av den svenska allmänheten. Denna senaste undersökning genomfördes under perioden perioden 31 maj till 8 juni.