Demoskops väljarbarometer för februari 2013

I Demoskops/Expressens väljarbarometer för  februari (29/1 – 6/2) har den rödgröna oppositionen (46,2%) fortsatt ett knappt försprång gentemot alliansregeringen (43,6%). Det skiljer nu 2,6 procentenheter mellan blocken.

Socialdemokraterna tappar 0,8 procentenheter till 31,9%, Vänsterpartiet tappar 0,1 procentenheter till 5,8% och MP ökar med 1,2 till 8,3%. Socialdemokraterna hade stora opinionsframgångar under våren och sommaren men det är tydligt att medvinden nu är över. Moderaterna har haft en rätt tuff start på året med försvarsdiskussionen, TeliaSonera, en jobbpakt som höll på att gå om intet, samt integrationsdebatten. Trots det har Socialdemokraterna inte lyckats ta mark i opinionen. Det är tydligt att Löfven har problem att positionera sig i dessa frågor och istället har mycket uppmärksamhet riktats mot den interna diskussionen om vinst i välfärden inför partikongressen. Socialdemokraterna fortsätter också att tappa väljare till Sverigedemokraterna. Att stoppa det läckaget, vinna fler mittenväljare och vinna över M-sympatisörer i jobbfrågan är tre stora opinionsutmaningar som Löfven står inför det kommande året.

Bland allianspartierna tappar Moderaterna 1,1 procentenheter till 29,4%, vilket är den nivå partiet i stort hade under hösten 2012, även om det finns en symbolik i att man ligger under valresultatet från 2010 (30,1%).

Folkpartiet ökar från 6,4% till 6,5%, detta är tredje mätningen i rad som Folkpartiet går framåt. Sannolikt har man gynnats något av stökigheterna runt Centerpartiet och att oppositionen – särskilt Miljöpartiet – lyft skolfrågan, vilket gjort att skolpolitiken fått större utrymme i debatten.

Kristdemokraterna går framåt i opinionen, upp 1,5 procentenheter till 4,4% och är därmed över spärren för första gången på ett år i Demoskops mätningar. Faktum är att vi måste gå tillbaka till oktober 2011 för att hitta en månad då KD var över 4% senast.

För ett år sedan var partiet i tydlig kris med diskussioner om att byta partiledare. Nu ser  utvecklingen ut att vända uppåt. Kristdemokraterna har den senaste månaden lyckats locka borgerliga väljare från främst Centerpartiet men även Moderaterna. Sannolikt är det borgerliga kärnväljare som stötts bort av frågor som kan upplevas som radikala, exempelvis mångifte. Kristdemokraterna har under den senaste månaden också själva tagit tydlig ställning i barnomsorgsfrågor, i debatten om vinst och valfrihet i vården och dessutom har Hägglund tydligt kritiserat EU. Detta är klassiska signalfrågor bland mer konservativa borgerliga kärnväljare.

Centerpartiet backar med en knapp procentenhet till 3,4% och ligger därmed under spärren för fjärde gången på ett år. Det är naturligtvis allvarliga siffror för Centerpartiet och det är svårt att inte se dem i ljuset av den senaste månadens diskussioner om idéprogrammet. På lång sikt står dock partiet inför större utmaningar när det gäller att hitta egna sakfrågor och problemformuleringar där Centerpartiet kan få förtroende av väljarna. Landsbygdsfrågor, som lyftes fram under partikongressen, är ett sådant
frågeområde där partiet helt klart har en potential.

Sverigedemokraterna går framåt med 0,4 procentenheter till 9,6% och därmed får man för andra månaden i rad en ny toppnotering i Demoskops mätningar. För fjärde månaden i rad är man också Sveriges tredje största parti.

Värt att notera att andelen osäkra väljare är högre än på mycket länge (19,2%), vilket är en signal om att en stor grupp väljare inte finner något alternativt tillräckligt attraktivt för tillfället. Detta bäddar  för att opinionsläget kan komma att förändras snabbt.

Ingen av förändringarna jämfört med föregående månad är tillräckligt stora för att vara statistiskt signifikanta.

Om väljarbarometern: Demoskops väljarbarometer bygger på 1 272 telefonintervjuer
i enlighet med den standard som finns för slumpmässiga befolkningsurval. Intervjuerna sker både till fasta telefoner och mobiltelefoner. För att justera för eventuella skevheter i urvalet vägs undersökningen på kön, ålder, parti och hushållsstorlek.  Intervjuperioden är 29/1 – 6/2 2013.