Derome stolt förebild i skolan

Blogginlägg   •   Apr 25, 2016 15:45 CEST

När nya Varbergsmodellen presenterades fanns Derome på plats som ett av tolv företag, som tillsammans ska visa elever från förskoleklass till årskurs 9 olika yrkesroller.

Från och med hösten 2016 kommer samtliga kommunala grundskolor i Varbergs kommun att ha ett större företag kopplat till sig. Det innebär att alla elever från förskoleklass till årskurs 9 samarbetar med företag, som ordnar spännande möten med olika yrkesroller och arbetsplatser. Att få lära mer om ett yrke tidigt skapar ett intresse och ökar chansen att välja rätt när det är dags för gymnasieval.

Tillsammans med lärare och yrkesvägledare slår Derome ett slag för teknikyrken när det är dags att träffa grundskoleeleverna i Varberg. "Vi ser verkligen fram emot att få träffa våra första skolklasser", säger Urban Forsbring, personalchef. "Vi ska visa upp trädets väg från skogen till klimatsmarta hus som byggs, och samhällen som utvecklas. Tillsammans ska vi ta reda på vad som händer på vägen fram tills att huset står klart och vilka yrken som finns med längs kedjan. Garanterat kommer vi att lära mycket från varandra!"

Läs mer om SKAL här.