Derome sponsrar återuppbyggnad av Orangeriet på Gunnebo Slott

Nyhet   •   Dec 03, 2013 10:00 CET

Måndag den 2 december invigdes projektet att återuppföra Orangeriet på Gunnebo Slott i Mölndal, strax utanför Göteborg. Drömmen om att återuppföra byggnaden väcktes när Mölndals stad köpte egendomen 1949 och drömmen har hållits vid liv sedan dess, främst för att de drygt 200 originalritningarna till Gunnebos alla byggnader har be­varats från 1700-talet. Nu är drömmen realiserad tack vare finansiellt stöd från sponsorerna Derome, Harry Sjögren AB och Wallenstam. Förutom dessa bidrar även ägaren Mölndals stad, Västra Götalandsregionen samt Ragnar och Torsten Söderbergs stiftelser till projektets genomför­ande.

Projektets sponsorer var på plats då projektet invigdes vid byggarbetsplatsen.

”Derome arbetar strategiskt med att bygga i trä och vi ser fram emot att samarbeta med Gunnebo slott”, säger Karl-Erik Andersson, koncernchef för Derome. ”Ur ett hållbarhetsperspektiv, så är trä det mest naturliga bygg­nadsmaterialet och genom återskapandet av orangeriet bidrar vi till att synliggöra träets förträfflighet för fram­tidens byggande”.