Miljöpris till Derome och miljöstipendium till studenter

Nyhet   •   Jun 07, 2013 17:18 CEST

Under gårdagens nationaldagsfirande fick Deromes koncernchef Karl-Erik Andersson ta emot Varbergs Kommuns miljöpris. Priset får Derome bland annat för sitt stora engagemang inom trähusbyggnation och arbetet med att driva utvecklingen av miljömässigt hållbara byggnader framåt.

Derome går idag ut och berättar att man nu inrättar ett miljöstipendium för att stimulera utvecklingen av bostadsbyggande i trä. Miljöstipendiet kommer att utlysas i höst och Deromegruppen kommer därefter att dela ut stipendiet på 10 000 kr en gång om året. Stipendiet kommer att kunna sökas av studerande på Högskole- och Universitetsnivå.

Juryns motivering:
"Deromegruppen tjänar som gott exempel på kreativt nytänkande i en konservativ bransch. Juryn framhåller särskilt deras insats i One Tonne Life, för att möjliggöra klimatsmarta hushåll, och deras sedan länge stora engagemang i trähusbyggnation - både villor och flerbostadshus. Deromegruppen arbetar med hela kedjan från skog till färdigt hus, med närproducerade och resurssnåla råvaror. De samarbetar med andra aktörer lokalt, nationellt och internationellt för att tillsammans driva utvecklingen mot miljömässigt hållbara byggnader"

Om miljöpriset
Miljöpriset har delats ut sedan 1992. Juryn består av Jonas Noréus (FN-föreningen), Hans Lillhage (Marknad Varberg), Jeanette Qvist (barn- och utbildningsnämden), Lilith Svensson (miljö- och räddningsnämnden) och Ewa Klang(kommunstyrelsen).