Årets Fastighetsägare vill bygga fler hyresrätter

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2012 10:15 CEST

- Fler bostäder behövs för att säkra tillväxten. Så lät det när det Västsvenska familjeföretaget Derome igår fick ta emot priset som Årets Fastighetsägare.

Under VarbergsGalan på fredagskvällen utsågs Derome Förvaltning till Årets Fastighetsägare i Varbergs kommun.

- Det känns bra att fastighetsföretagen uppmärksammas, särskilt med tanke på att bostadsfrågan är aktuellare än någonsin. 250 000 bostäder behövs i Sverige för att säkra tillväxten. Varberg är inget undantag, menar Derome Förvaltnings VD Peter Mossbrant, som fanns på plats för att ta emot utmärkelsen.

Priset delas ut av Varbergs Fastighetsägareförening. Ordförande i juryn är Åke Bendix. Han har följt Deromes utveckling under många år och delar med sig av juryns motivering:

- Genom att tillhandahålla så väl hyreslägenheter som bostadsrätter har Derome blivit en mycket värdefull aktör på bostadsmarknaden i Varberg. En annan viktig egenskap är att deras förvaltning präglas av långsiktighet. Långsiktiga förvaltare är oerhört värdefulla och något vi i Varberg känner stor tacksamhet över.

Derome har kraftigt utökat sitt fastighetsbestånd under senare år. Det har skett genom förvärv och nyproduktion av hyresrätter. Och Derome Förvaltnings VD vill bygga mer:

- Kommunerna uppmanar oss att bygga fler hyresrätter. Det gör vi gärna. Får vi tillgång till rätt mark och detaljplaner som passar vårt sätt att bygga i trä planerar vi för 1000 nya hyresrätter fram till 2020.

I dag har Derome Förvaltning ca 1300 hyresrätter samt lokaler i sitt fastighetsbestånd. Derome satsar på ett långsiktigt ägande och bygger för långsiktig förvaltning. Det är en av anledningarna till att man under senare år
satsat på energieffektiva fastigheter med ett tydligare fokus på hållbart byggande.

Deromegruppens satsning på klimatsmarta bostäder gjorde att Derome utöver utmärkelsen som Årets Fastighetsägare även fick motta priset som Årets Energi- och Miljöföretag.

Kontaktpersoner:

Peter Mossbrant, VD Derome Förvaltning
E-post: peter.mossbrant@derome.se

Åke Bendix, Ordförande Varbergs Fastighetsägareförening
Tel: 0340-16375

----------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget har anor från 1947 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver andra och tredje generationen Andersson Deromegruppen. Derome AB är Sveriges största familjeägda träindustri. Idag finns 900 medarbetare och omsättningen beräknas uppgå till 3,3 miljarder kronor under år 2012.

Deromegruppens verksamheter avser skogs- och träindustri med tre egna sågverk, bygghandelsverksamhet på sju orter, produktion av trätakstolar, bioenergi och pellets, hus och byggkomponentermarkexploatering samt förvaltning av omkring 1.300 lägenheter och lokaler i eget innehav.

Verksamhet bedrivs i Derome, Falkenberg, Halmstad, Kinnared, Kungsbacka, Marieholm/Göteborg, Mölnlycke, Mölndal, Skene, Ytterby/Kungälv, Mjölby och Kristianstad. Säljkontor för A-hus finns på ett 20-tal orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Tyskland.