Derome expanderar mer – slår upp portarna i Karlskrona

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2020 07:00 CET

Sveriges största familjeägda träindustri fortsätter att växa och nu öppnar de sin 45:e byggvaruanläggning. Nu är det Blekinge och i Karlskrona som gäller.

Derome fortsätter sin satsning på förtätningen av sina byggvaruanläggningar. Med den fjärde anläggningen i Blekinge har yrkeskunderna aldrig långt till Derome.

- Blekinge är en spännande marknad, säger Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri. Vi har blivit väl mottagna och ser expansionen som en naturlig del i vårt erbjudande till kunderna.

Helt nya lokaler
Den nya byggvaruanläggningen ligger i industriområdet Torskors, som är en knutpunkt för flera orter i regionen. Derome har byggt en helt ny byggnad och placeringen precis invid E22:an gynnar logistiken som är oerhört viktig för yrkeskunderna.

- Vi har ett brett sortiment, säger Henrik Brander, platschef Derome Karlskrona. Vår personal har varit i branschen i många år och kompetensen är skyhög. Vårt totalerbjudande kommer gynna byggarna i Blekinge.

Fjärde anläggningen i Blekinge
Derome har som strategi att yrkeskunden aldrig ska ha längre än 20 minuter till en Derome-anläggning. Detta uppfylls verkligen i Blekinge. Med anläggningar i Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg och nu Karlskrona börjar Derome bli heltäckande.

- Vi har offensiva expansionsplaner som vi räknar med att hålla, säger Johan Winroth. Vi har expanderat in i flera nya regioner och vi ser att kunderna uppskattar vårt erbjudande. Det kommer de att göra även om det skulle bli tuffare tider.

Derome i Karlskrona öppnade i måndags, den 23 mars.

FAKTA OM DEROME

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver tredje generationen av ägarfamiljen Derome, som är Sveriges största familjeägda träindustri med över 2200 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 8 miljarder kronor under år 2019.

Deromes verksamheter avser skogs- och träindustri med fem egna sågverk, bygghandelsverksamhet, hustillverkning, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav. Derome har en omfattande export av sågade och förädlade trävaror och prefabricerade villor.

Produktionsanläggningar finns i Anneberg, Derome, Maa, Halmstad, Kalix, Kinnared, Kristinehamn, Mjölby, Okome, Skellefteå, Tanumshede och Varberg. Bygghandelsverksamhet finns på ca 40 orter och säljkontor för A-hus finns på ca 20 orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Norge och Tyskland.

Varumärken som ingår i Deromekoncernen är även A-hus och Varbergshus. För mer information se: www.derome.se, www.a-hus.se och www.varbergshus.se.