Derome expanderar till Norge - köper ännu en takstolsfabrik

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2016 11:15 CEST

Nu tar Derome klivet över den norska gränsen och påbörjar därmed etablering på en ny marknad. I dagarna har Derome Byggvaror & Träteknik AB förvärvat en takstolsfabrik i Minnesund, norr om Oslo. Detta blir startskottet för att ta sig an den norska marknaden.

Eidsvoll Takstolsfabrikk i Minnesund är en mindre verksamhet med sju anställda som startades 1995 av ett hängivet takstolspar, Ingrid och Dag Beck. Verksamheten har idag en omsättning på drygt 10 Mkr och blir alltså Deromes första fabrik i Norge.

- Det här blir ett utmärkt sätt för oss att starta vår etablering i Norge, säger Carl-Tore Bengtsson, VD för Derome Byggvaror & Träteknik. Vi börjar i liten skala och lär oss den norska marknaden, för att sedan expandera vidare i regionen runt Oslo.

Tillträdet till den nya fabriken sker den 29 september och förberedelser för övertagandet sker i skrivande stund. En av våra egna svenska medarbetare byter sina pågående arbetsuppgifter och blir omgående projektledare på plats i Minnesund. Tanken är att på nära håll kunna ta tillvara på Eidsvolls unikiteter och anpassa verksamheten och de administrativa rutinerna till Deromestandard

Större planer för Norge i framtiden

Derome kommer fortsätta expandera i Norge med målsättningen att ta grepp om en tredjedel av marknaden i Osloregionen. Något som beräknas till ett värde av ca 100 Mkr. Idag finns ca femton takstolsfabriker i området, så det finns gott om duktiga konkurrenter.

- Eidsvoll Takstolsfabrikk har en mycket stark position inom infrastrukturbranschen och är ledande i Norge på broknektar och tunnelinklädnad, säger Carl-Tore Bengtsson. Det ser vi som en värdefull styrka och något som vi är stolta för att få förvalta under Deromes paraply.

Möjliggör nyanställningar och teknisk utveckling

Derome Byggvaror & Träteknik har under de senaste åren expanderat kraftigt och har vid två tillfällen utnämnts till ett av Sveriges superföretag av tidningen Veckans Affärer. Även det här förvärvet innebär möjlighet att rekrytera nya medarbetare. Säljorganisationen förstärks med flera ingenjörer och rekryteringen är redan påbörjad. Den nya fabriken bidrar även med nya möjlighet att utvecklas tekniskt och hämta hem unik kunskap som vi kan nyttja även i våra verksamheter i Sverige.

Den nyförvärvade fabriken i Norge kommer innebära även mer produktion för takstolsfabriken i Tanumshede som nu har varit igång i ca 6 månader.

- Vi ser med tillförsikt på framtiden då både Norge och Sverige har bra fart i byggnationen. Det leder till fler arbetstillfällen i båda länder, avslutar en nöjd Carl-Tore Bengtsson.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget har anor från 1946 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver andra och tredje generationen av ägarfamiljen Deromegruppen, som är Sveriges största familjeägda träindustri med 1 600 medarbetare. Omsättningen beräknas uppgå till 5,1 miljarder kronor under år 2016.

Deromegruppens verksamheter avser skogs- och träindustri med fyra egna sågverk, bygghandelsverksamhet, produktion av trätakstolar, bioenergi, emballage, hus och byggkomponenter, markexploatering samt förvaltning av lägenheter och lokaler i eget innehav.

Verksamhet bedrivs i Derome, Alingsås, Borås, Falkenberg, Halmstad, Kinnared, Kungsbacka, Marieholm/Göteborg, Mölnlycke, Mölndal, Skene, Ytterby/Kungälv, Lilla Edet, Lysekil, Orust, Uddevalla, Mjölby, Kristianstad och Kalix. Säljkontor för A-hus finns på ett 20-tal orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Tyskland.