Ökat byggande skapar nya behov

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 11:25 CEST

Yrkesbyggarna får egen bygghandel

För att möta ett växande tryck på bostads- och arbetsmarknaden ska det enligt översiktsplanen från 2009 byggas 30 000 bostäder och 40 000 arbetsplatser i Göteborgsregionen fram till år 2020. Det är en rejäl ökning jämfört med dagens byggtakt. Halländska Derome är ett av de företag som har expanderat starkt i Storgöteborg under de senaste åren och i dagarna öppnar man en ny bygghandel söder om Göteborg:

– Många av Storgöteborgs yrkesbyggare kommer att arbeta söder om Göteborg framöver eftersom det kommer att byggas mycket här. Inom en tioårsperiod talas det om 5 000 bostäder. Att snickarna slipper ta sig till andra delar av staden för att hämta material spar både miljö och tid, förklarar Carl-Tore Bengtsson, VD för Derome Byggvaror och Träteknik.

Bengtsson fortsätter:
- Dessutom är vårt virke närproducerat. Timret köps och förädlas i regionen för minsta möjliga miljöpåverkan.

Den nya bygghandeln ligger i Åbro industriområde. Gamla anrika Hammars Trä har fått nytt liv i och med att Derome Byggvaror förvärvat fastigheten och byggt om den för att möta dagens behov.  Idag är det 15 000  m² stora lagret i två plan fyllt med material för byggföretagen. De som tidigare besökt Hammars Trä kommer inte att känna igen sig. Byggnaden har blåsts ut och gjorts om helt och hållet och sortimentet är anpassat till de professionella byggarna.

Faktaruta: Kort om Derome Byggvarors nya bygghandel
- Fullsorterad bygghandelsanläggning med inriktning mot yrkesbyggarna.
- Trävarorna är närproducerade och kommer från egna sågverk.
- Med en välutvecklad logistikfunktion i egen regi förser bygghandeln byggarbetsplatserna i Storgöteborg med byggmaterial och förnödenheter.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget har anor från 1947 då Karl Andersson startade första cirkelsågen i halländska Derome. Idag driver andra och tredje generationen Andersson Deromegruppen. Derome AB är Sveriges största familjeägda träindustri. Idag finns 850 anställda och omsättningen beräknas uppgå till 3 miljarder kronor under år 2011.

Deromegruppens verksamheter avser skogs- och träindustri med tre egna sågverk, bygghandelsverksamhet på sju orter, produktion av trätakstolar, bioenergi och pellets, hus och byggkomponentermarkexploatering samt förvaltning av omkring 1.300 lägenheter och lokaler i eget innehav.

Verksamhet bedrivs i Derome, Falkenberg, Halmstad, Kinnared, Kungsbacka, Marieholm/Göteborg, Mölnlycke, Skene, Ytterby/Kungälv, Mjölby, Kristianstad och Mölndal. Säljkontor för A-hus finns på ett 20-tal orter i Sverige. Takstolstillverkning sker även i Tyskland.