Åsa Bengtsson, ansvarig för Falkenbergs turistinformationer, har påbörjat flytten.

Nu packar Falkenbergs Turistinformation ihop - nyöppning den 8 juni på Argus

Den 8 juni 2020 flyttar turistinformation in i Falkenbergs nya kunskaps- och kulturcentrum Argus. Samtidigt blir det utökade öppettider och bättre tillgänglighet. Idag börjar personalen att förbereda flyttlasset som ska transporteras 100 meter.

En turistinformation för besökare och invånare
Runt om i Sverige ser vi turistbyråer som stänger. I många fall med hänvisning till svikande fysiska besökssiffror och nya digitala möjligheter. I Falkenberg är vi dock övertygade om att vi kan utveckla digitala möjligheter samtidigt som vi erbjuder ett bra värdskap. När Argus öppnar den 8 juni kommer du hitta Falkenbergs Turistinformation i huvudentrén.

I byggnaden finns också Stadsbiblioteket, Falkenbergs Gymnasieskola, Kulturskolan, UNGFBG och ett café som kommer drivas av Slöinge Kafferosteri. Genom att finnas på Argus samordnas inte bara lokaler och personal på ett smart sätt. Det blir även en större kontaktyta mot invånare som annars kanske inte besökt turistinformationen. De kan nu inspireras till att upptäcka mer av Falkenberg.

– Det blir en information för platsen Falkenberg som riktar sig till besökare men nu på ett naturligare sätt även till invånare. De kommer kunna låna böcker, fika i caféet, boka biljetter och få tips på aktiviteter - allt på samma plats och vid samma tillfälle, säger Åsa Bengtsson ansvarig för Falkenbergs turistinformationer.

2020 - hemesterns år
Sedan tidigare har vi sett att allt fler svenskar vill resa medvetet och kanske ersätta utlandsresan genom att upptäcka Sverige och göra en svemester. Efter corona-pandemins framfart blir hemester kanske det enda möjliga den här sommaren. Vilket gör det ännu viktigare med en turistinformation på Argus, falkenbergarnas eget hus för kunskap och kultur.

Uttökad turistinformation
Falkenbergs Turistinformation kommer att fungera som en reception för hela byggnaden samtidigt bedrivs verksamhet och biljettförsäljning som vanligt. I och med att det är en information för huset så kommer öppettiderna utökas. Året runt är det efter den 8 juni öppet:

• Måndag-fredag kl. 10.00-19.00
  • Lördag kl. 10.00-14.00
  • Söndag kl. 12.00-16.00

Två adresser
Destination Falkenbergs övriga personal sitter kvar i lokalerna på Holgersgatan 11. Arrangörer som vill ha hjälp med biljettupplägg, evenemangslotsning och andra ärenden gäller alltså den gamal adressen. För affischer och annat material gäller Argus. Efter nästan 20 år på Holgersgatan 11 flyttar alltså Falkenbergs Turistinformation ca 100 meter till Holgersgatan 7.

Åsa Bengtsson, Destination Falkenberg AB
tel: 076-696 16 37