Foto: Marie Hidvi/Hidvi Group

Smaka på Kattegattleden stöttar lokala mataktörer i Falkenberg

Nu är det snart dags för Smaka på Kattegattleden, på corona-anpassat vis såklart. Annika Lindhe och Christoffer Lundberg arrangerar de två rundor som äger rum i Falkenberg. Båda är glada att cykelrundorna kommer att kunna genomföras med de förändringar som gjorts. - Inte minst för de lokala mataktörer som vi vill lyfta genom arrangemanget, säger Annika Lindhe.

Under konceptet Smaka på Kattegattleden ordnas det cykelturer från Helsingborg i söder till Kungsbacka i norr under premiärhelgen 30-31 maj och även vid fler tillfällen i sommar. Initiativet kommer från Region Halland och är ett härligt sätt att upptäcka en av Europas finaste cykelleder samtidigt som man får smaka på lokal mat- och dryckeskultur längs turen.

Säkerheten i fokus
Allt kommer genomföras enligt Folkhälsomyndighetens restriktioner. Visit Halland, destinationerna och alla lokala arrangörer har hållit gemensamma möten för att säkerställa kunskap och utbyta råd för att corona-säkra rundorna.

Annika Lindhe har ett företag med smakupplevelser och mathantverk i fokus. Det här är första gången hon arrangerar cykelrundor. Hon jobbar för att bygga upp något långsiktigt, det går till exempel redan nu att boka in turer i augusti. Annika berättar om de säkerhetsåtgärder hon har vidtagit för sin runda:

– Vi kommer ha en corona-värd i varje grupp som kommer hjälpa till så att alla håller avstånd, både när man cyklar och på alla åtta smakstoppen men också att starttiderna respekteras så det inte blir mer människor än planerat på en och samma plats. Det kommer bli handtvätt och finnas handsprit på varje ställe, säger Annika Lindhe.

För falkenbergarna
Smaka på Kattegattleden riktar sig i år mot lokalbefolkning i varje kommun utmed leden för att inte uppmuntra till resande. Det blir ett bra tillfälle att upptäcka mer av vad som finns i sina hemtrakter. Christoffer Lundberg driver Villa Surf Garden i Ugglarp och var direkt intresserad av att arrangera en smakrunda på cykel då aktiviteter är deras specialitet.

– Jag tror falkenbergarna kan upptäcka mycket nytt genom att hänga med. På vår runda har vi till exempel en pop-up med den nyöppnade restaurangen Nya Strandstugan och vi stannar till på den relativt nya stadsnära odlingen The Kitchen Garden. Sen tror jag också det är ett trevligt sätt att umgås med sina närmaste på, särskilt nu när så mycket är begränsat, säger Christoffer Lundberg.

Support your locals
För både Annika och Christoffer handlar det även om att stötta matföretagen som har det tufft i och med pandemins framfart. Många invånare vill stötta det lokala näringslivet och det här kan vara ett sätt att göra det på. Biljetter finns än så länge till båda rundorna.

Falkenbergs två rundor:
31/5 & 29/8 Susedalsrundan - går som ett kronblad från Kattegattleden med början i Ugglarp och går sen vidare till Slöinge. Stoppen sker hos Ugglarps Grönt, Berte Museum/Berte Qvarn, Slöinge Kafferosteri/Solhaga Stenugnsbageri, Mostorps Gård/Hanarpstorpet, SIA Glass, Klockaregården 310, Skällentorp/Nya Strandstugan och Ullarps Gård.

30/5 Smaka på Falkenberg - utgår från centrum och går sen vidare till trakterna runt Skrea. Här sker stoppen vid pop-up för Villa Surf Garden och Nya Strandstugan, Skrea Ost, Skrea Matbruk, The Kitchen Garden Falkenberg, SIA Glass och Harrys Falkenberg.

Mer info finns på: www.falkenberg.se/fbg-tipsar/smaka-pa-kattegattleden

För frågor kontakta:
Annika Lindhe