Falkenbergs Matdagar 2019. Foto: Caroline Andersson

Snart vet vi om Falkenbergs Skafferi får Stora Turismpriset 2019

Hallands kandidat till Stora Turismpriset är i år Falkenbergs Skafferi. Med priset vill Tillväxtverket lyfta innovation, samverkan och hållbarhet inom besöksnäringen. Prisutdelningen sker på onsdag 4 december.

“Genom Falkenbergs Skafferi har ett nätverk skapats som brinner för utveckling av lokal mat, hållbarhet och en levande besöksnäring. Man bjuder generöst in andra destinationer och företag till samverkan och lyfter därmed också Halland som matregion till nya nivåer.”

Så lyder motiveringen från Region Halland som tidigare i höstas tillsammans med destinationscheferna utsåg Falkenbergs Skafferi till Hallands kandidat.

– Falkenbergs Skafferi arbetar just på ett sådant sätt som Tillväxtverket vill uppmärksamma, så självklart hoppas vi att vi vinner, säger Susanne Thorsson, projektledare på Destination Falkenberg som arbetar med Falkenbergs Skafferi.

Falkenbergs Skafferi har en hög ambition att bredda och berika människors begrepp av ”lokal mat” från något man bara äter - till en upplevelse som kan innefatta kärlek, kultur, traditioner, innovationer, omsorg, gemenskap och livsval. Utveckling stimuleras genom att samverka i nätverket, lära av och ta del av varandras erfarenheter och leva efter devisen att vara konkullegor - inte konkurrenter

– Genom nätverket Falkenbergs Skafferi skapas förutsättningar för samarbeten och initiativ. Att producent, förädlare och krögare ska hitta varandra, skapa nya produkter och events tillsammans för att stärka attraktiviteten. Det är så Falkenbergs Skafferi fungerar, genom att dela med sig och samverka lyfter de varandra till nya nivåer, berättar Susanne Thorsson.

Nätverket har framgångsrikt skapat reseanledningar utanför säsong genom framför allt Falkenbergs Matdagar. Falkenberg Skafferi har även varit en inspirationskälla och startmotor för att samordna måltidsturismen i Halland efter att ha gjort insatser på matmässan Passion för Mat och marknadsföringskonceptet Skördetid i Halland.

Vinnaren utses den 4 december. Priset delas ut i anslutning till Sveriges Kommuners och landstings, SKL:s, besöksnäringskonferens i Stockholm.

Om Falkenbergs Skafferi:
För att samla kraften och bli starkare tillsammans startade ett antal företag tillsammans med Destination Falkenberg nätverket Falkenbergs Skafferi 2014. Ett enat varumärke av paraplykaraktär för livsmedel, måltider och måltidsturism som nu har drygt 50 medlemmar.

Susanne Thorsson
E-post: susanne.thorsson@falkenberg.se